Agencja rekrutacyjna Grafton Recruitment postanowiła sprawdzić, jakie kompetencje pracownicy cenią najbardziej u swoich przełożonych. Z badania wynika, że najważniejsza z punktu widzenia zatrudnionych jest umiejętność właściwej komunikacji z zespołem. Wskazało na nią 53 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazła się empatia (23 proc. odpowiedzi). Ciekawostką jest, że kompetencje, które - mogłoby się wydawać - będą bardziej cenione w kwestiach związanych z karierą (umiejętności organizacyjne oraz kreatywność i innowacyjność) są mniej ważne z punktu widzenia pracowników. Wskazało na nie odpowiednio 15 i 8 proc. ankietowanych.
– Wyniki ankiety pokrywają się z badaniami, według których niezrozumiałość poleceń prowadzi do najdalej idących frustracji. Z jednej strony większość firm deklaruje, że skuteczna komunikacja jest priorytetem, a z drugiej – połowa lub jeszcze większość pracowników uważa, że w organizacji właśnie ten aspekt powinien zostać poprawiony – mówi Joanna Wanatowicz, dyrektor zarządzająca w firmie Grafton Recruitment.
Poznaj program kongresu "HR Summit 2024" >>
Zaufanie to podstawa
Jakie działania przełożonego sprawiają, że zatrudnieni mocniej angażują się w wykonywane obowiązki? Prawie połowa ankietowanych uważa, że najbardziej motywuje ich do pracy zaufanie (48 proc.). Pozytywna energia daje zastrzyk do działania 18 proc. badanym. Z kolei konstruktywna informacja zwrotna i możliwość rozwoju uzyskały po 17 proc. wskazań.
Zatrudnieni odpowiedzieli również na pytanie dotyczące rodzaju wsparcia, jakiego oczekują od przełożonych w codziennej pracy. Najczęściej wskazywali na docenienie (35 proc.). Na co jeszcze liczą? 24 proc. oczekuje indywidualnego podejścia, a 23 proc. – motywacji do pracy. Z kolei 18 proc. respondentów chciałoby, żeby menedżer dzielił się z nimi swoją wiedzą.
Doceniaj podwładnych
– Wydaje się, że przepracowaliśmy już syndrom surowego szefa lat 90., jednak firmy wciąż mają w tej kwestii sporo do zrobienia. Nadal można spotkać się z opinią, że chwalenie pracownika otwiera pole do roszczeń, podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Negatywnie nacechowane komunikaty zapamiętujemy znacznie dłużej. Jeśli atmosfera w pracy jest trudna i otrzymujemy negatywny feedback, pamiętamy go dużo bardziej. Właśnie dlatego, dla równowagi, warto jest doceniać pracowników i nie bać się, że pochwał będzie zbyt wiele – uważa Agata Naklicka, kierownik regionalny w Grafton Recruitment.