Producent pasty do zębów prognozuje obecnie, że sprzedaż organiczna wzrośnie o 2–4 proc. Wcześniejszy długoterminowy cel zakładał tempo na poziomie 3–5 proc. Konsensus analityków wynosił 3,4 proc.
„Z perspektywy najbliższych miesięcy wciąż mierzymy się z dużą niepewnością i zmiennością na globalnych rynkach – w tym także z konsekwencjami ceł,” zaznaczył prezes firmy, Noel Wallace.
Cła napędzają koszty – firmy przerzucają je na klientów
W tym sezonie publikacji wyników kwartalnych wielu prezesów firm ostrzegało przed skutkami ceł, które podbijają koszty podstawowych produktów. Przedsiębiorstwa próbują przerzucać te dodatkowe wydatki na konsumentów, co może odbić się na popycie. W przypadku Colgate cła wpływają na wzrost cen surowców oraz materiałów opakowaniowych – wynika z prezentacji dla inwestorów.
Marża brutto, po wyłączeniu pewnych pozycji, ma pozostać na podobnym poziomie jak rok wcześniej, gdy wynosiła 60,6 proc. Wcześniej firma liczyła na jej poprawę, a nakłady na reklamę – jako procent sprzedaży – miały pozostać bez zmian. Analitycy spodziewali się niewielkiego wzrostu marży do około 61 proc.
Zmiany te oznaczają, że wzrost zysków będzie ograniczony do niskiego jednocyfrowego poziomu. Wcześniej prognozy obejmowały zakres od niskiego do średniego jednocyfrowego tempa.
Sprzedaż organiczna w pierwszym kwartale nie spełniła oczekiwań rynku. Szczególnie słabo wypadł segment północnoamerykański. Analitycy zakładali, że sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku wzrośnie o 2,6 proc. Tymczasem spadła o 3,1 proc.