Leasing to jedna z branż, która pozwala przewidzieć trendy gospodarcze, ponieważ odbijają się w niej nastroje przedsiębiorców.
— Klientami firm leasingowych są małe i średnie przedsiębiorstwa, które bardzo szybko reagują na zmieniające się warunki makroekonomiczne — mówi Piotr Jaworski, dyrektor zarządzający linią biznesową Retail Leasing w Europejskim Funduszu Leasingowym (EFL).
Wydaje się więc, że w obecnej sytuacji gospodarczej, kiedy firmy wstrzymują inwestycje, a jeśli już, to chętniej realizują je za pomocą pieniędzy własnych, leasing to odczuje. Rzeczywiście, półroczne wyniki branży leasingowej pokazują, że dynamika spada. W I półroczu br. łączna wartość sfinansowanych aktywów wyniosła ponad 15 mld zł, a to tylko o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania w pierwszym półroczu 2011 r. branża leasingowa odnotowała wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2010 r. na poziomie 27,5 proc.
Budowlanka słabnie, IT rośnie
Przede wszystkim odbijają się na leasingu problemy branży budowlanej. W latach dobrej koniunktury w budownictwie segment leasingu maszyn i urządzeń budowlanych oraz drogowych był niekwestionowanym liderem w rynku leasingu maszyn i urządzeń. Jego udział w 2008 r. sięgał 28 proc. Jak zauważa Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu (ZPL), ok. 40 proc. firm w branży budowlanej przy finansowaniu inwestycji korzystało właśnie z leasingu, w niektórych latach częściej niż z kredytu.
— W tym roku pozycję lidera przejął segment maszyn rolniczych. Rozwój tej części rynku zawdzięczamy głównie pieniądzom z funduszy unijnych przeznaczonych na modernizację gospodarstw rolnych — twierdzi Andrzej Sugajski.
W pierwszym półroczu br. rolnicy wyleasingowali sprzęt o wartości 1,4 mld zł, czyli o 59 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale pieniądze unijne powoli się wyczerpują, więc leasing w tym obszarze prawdopodobnie zwolni. Leasingodawcy dostrzegają jednak w ostatnim czasie rosnące zainteresowanie swoimi usługami, m.in. wśród klientów z branży IT.
— Patrząc na nasz rodzimy rynek, widzimy ożywienie na rynku IT — potwierdza Piotr Jaworski.
Jego zdaniem, w Polsce na razie IT stanowi zaledwie 2-3 proc. całego rynku le- 15 asingu, podczas gdy w pozostałych krajach europejskich osiąga poziom ok. 10-11 proc. Ale branża IT nawet w kryzysie ma się dobrze, a klienci leasingodawców z tego segmentu doceniają nie tylko aspekty księgowe tej formy finansowania i pozabilansowy charakter aktywów.
— Równie istotne są długofalowe zobowiązania dostawców — firmy wypożyczają klientom „komplety” (sprzęt i oprogramowanie), a umowa obejmuje również „upgrade”, czyli wymianę danych aktywów po określonym czasie, na przykład po kilku latach — mówi Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.
Przemysł musi inwestować
Bardziej aktywna w zakresie leasingu jest również branża przemysłowa. Z danych ZPL z I półrocza br. wynika, że wartość zakupionych maszyn do produkcji tworzyw sztucznych oraz obróbki metalu wzrosła o prawie jedną piątą, a maszyn wykorzystywanych w przemyśle spożywczym o ponad 80 proc.
— Rozkwit branży spożywczej jest związany z rozwojem nie tylko największych, ale również dużych i średnich sieci handlowych. To oznacza popyt na nieruchomości, wyposażenie sklepów, magazynowanie, logistykę i transport, oprogramowanie i sprzęt — zauważa Mariusz Kurzac.
Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w Spółkach Leasingowych BZ WBK, zaznacza, że firmy z tej branży leasingują najwięcej maszyn pakujących artykuły spożywcze oraz maszyn fleksograficznych, czyli tych, które odpowiadają za nadruk na opakowaniach.
— W przemyśle spożywczym leasinguje się także bardzo drogie systemy etykietujące — dodaje Tomasz Sudaj.
Rośnie także leasing maszyn do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metalu. Tutaj największym zainteresowaniem cieszą się wtryskarki oraz obrabiarki do metalu. BZ WBK Finanse & Leasing dostrzega również większe zainteresowanie leasingiem branży poligraficznej, co może trochę dziwić, szczególnie w kontekście podawanych co miesiąc przez KUKE danych o upadłościach firm, gdzie od długiego czasu prym wiedzie branża poligraficzna. Jednak większe zainteresowanie tych firm leasingiem może wynikać z faktu, że wiele z nich, aby przetrwać i zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną, musi inwestować w drogi, specjalistyczny sprzęt.
— Firmy działające w branżach, czy to spożywczej, czy poligraficznej, aby być konkurencyjne, muszą ciągle inwestować i modernizować swój park maszynowy, a to wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi, które leasing pozwala optymalnie rozłożyć w czasie. Współpraca z firmą leasingową często oznacza dla nich także atrakcyjne promocje albo rabaty na leasingowane maszyny — tłumaczy Tomasz Sudaj.
Zdaniem prezesa ING Lease, z leasingu dynamicznie korzysta także kolejnictwo oraz kooperanci tego sektora. Rośnie także skala inwestycji wśród przedsiębiorstw i organizacji związanych ze spółkami miejskimi czy — szerzej ujmując — finansowaniem projektów samorządowych.
— Dla spółek miejskich czy miast odkryciem jest kompleksowość usług, czyli współpraca firmy leasingowej z producentem danego środka trwałego — mówi prezes.
Jakie potrzeby, taka oferta
Większa aktywność różnych branż w leasingu nie musi pozostać bez echa, analogicznie do sytuacji np. w branży rolniczej.
— Firmy leasingowe, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów rynku rolnego, wprowadziły do swojej oferty pożyczkę — zapewnia Piotr Jaworski.
Dzięki temu leasing w tym segmencie jeszcze bardziej przyspieszył. Wielu leasingodawców ma także specjalną ofertę także dla jednego z najbardziej dochodowych zawodów — lekarzy, zachęcając ich do finansowania sprzętu medycznego. Na podobnej zasadzie mogą walczyć o branże, które obecnie wykazują coraz większe zainteresowanie leasingiem. Leasingodawcy deklarują jednak, że znaczących zmian w najbliższym czasie nie będzie, ale przyciągać mogą elastycznością, dostosowaniem się do potrzeb klientów, których różnorodność jest coraz większa.
— Nie spodziewalibyśmy się spektakularnych zmian w ofertach leasingodawców w 2012 r. Z pewnością jednak firmy będą dążyć do uproszczenia ścieżki uzyskania finansowania przez kolejne branże i proponowania im oferty dedykowanej — mówi Tomasz Sudaj.
15 mld zł Taka była wartość aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe w pierwszej połowie 2012 r.