Na początku marca London School of Economics and Political Science znów opanują młodzi Polacy, którzy zjeżdżają się z całej Anglii, żeby wziąć udział w Polish Economic Forum. Konferencja, która powstała z inicjatywy studenckiej, przerodziła się w największą międzynarodową platformę dyskusji na temat wyzwań, przed jakimi stoi nasz kraj i gospodarka. Jestem dumny, że The Boston Consulting Group od samego początku, czyli od pięciu lat, współtworzy wydarzenie. Forum to miejsce, w którym spotykają się ci, których główna aktywność koncentruje się w Polsce, z osobami, które zdobywają wykształcenie i doświadczenie zawodowe za granicą. W ciągu pięciu lat w konferencji uczestniczyło ponad 2000 studentów i profesjonalistów oraz ok. 80 przedstawicieli polskich firm (m.in. BZ WBK, GPW, PZU, Inglot, Orlen, PKO BP, WP, InPost), a także liderzy świata polityki oraz środowiska społecznego. W tym roku bilety na konferencję rozeszły się szybciej niż bilety na koncert Madonny.
Nadszedł więc moment, aby upomnieć się o zdolnych, uczących się za granicą Polaków. Jak wynika z badań BCG wśród uczestników Forum, ponad połowa polskich studentów w perspektywie 4-7 lat chce wrócić do kraju. Z drugiej strony polskie firmy przyznają, że chętnie zatrudniłyby absolwentów zagranicznych uczelni.
Jak stworzyć do tego odpowiednie warunki? Według badań BCG, prawie 30 proc. studentów, którzy deklarują chęć powrotu do kraju, chce założyć własny biznes. Widzą trudności związane z początkami za granicą — wysokimi kosztami życia i niską wartością tego, co w Londynie mogą dostać za pierwsze, ciężko wypracowane pensje. Doceniają też aktywność władz publicznych, które wskazują na innowacyjną przedsiębiorczość jako koło napędowe wzrostu. „Musimy wyrwać się z pułapki średniego rozwoju”, mówił podczas Forum minister rozwoju Mateusz Morawiecki w nawiązaniu do nowo powołanej rady ds. innowacyjności.
Ogromną rolę muszą spełnić również sami pracodawcy. Jak wynika z naszych badań, studentom rozpoczynającym karierę zawodową najbardziej w miejscu pracy zależy na pracy nad ambitnymi projektami oraz odpowiednim wynagrodzeniu. W dalszej kolejności zwracają uwagę na możliwości wyjazdu i pracy za granicą oraz mentoring i otrzymywanie regularnej informacji zwrotnej. Polscy przedsiębiorcy muszą zacząć w szczególny sposób myśleć o tych młodych zdolnych, aby zachęcić ich do powrotu.
FRANCISZEK HUTTEN-CZAPSKI, partner i dyrektor zarządzający w The Boston Consulting Group