Czy Fed dostał prezent od konsumentów?

Michał Stajniak, starszy analityk rynków finansowych XTB
opublikowano: 11-06-2021, 18:39
aktualizacja: 11-06-2021, 18:44

Indeks S&P 500 ponownie zawitał dzisiaj w okolicach historycznych szczytów, które wyznaczone były wczoraj. Nasdaq 100 testując poziom 14 tys. punktów znajduje się około pół procent od historycznych szczytów.

Na wielu rozwiniętych rynkach również obserwujemy wysokie poziomy i brak obaw związanych z nadmierną inflacją. Z drugiej strony istnieje doza niepewności związana z tym, że Fed czy inne banki centralne mogłyby zdecydować się na jakiś krok w kierunku normalizacji, co mogłoby zburzyć obecny porządek. Czy tak jest jednak na pewno? Czy Fed oraz EBC nie dostały obecnie prezentu właśnie od konsumentów, który pozwoli im utrzymać politykę bez zmian, przed dłuższy czas.

Wczoraj wspominaliśmy o prognozach inflacyjnych w strefie euro. To pierwszy prezent, który w zasadzie sam wręczył sobie Europejski Bank Centralny. Bank nie zakłada, że w okresie prognozy dojdzie do przekroczenia inflacji. Widać, że teoretycznie w Europie przebiega proces „japonifikacji”. W Japonii, poza jednym niewielkim epizodem, stopy procentowe nie były podnoszone od początku lat 90. Jeżeli inflacja pozostanie w strefie euro przytłumiona, nie będzie pretekstu, żeby stopy procentowe zmieniać. Z kolei ze strony Fed nie słychać głosów, które mówiłyby o tym, że już w tym momencie należy okiełznać szalejącą inflację. Takie poziomy inflacji bazowej nie były notowane od lat 90.

Co ciekawe, patrząc na miary obcięte, czyli inflację składającą się z cen konsumpcyjnych z pominięciem np. 10% towarów, które rosną najmocniej i tracą najmocniej, to dynamika takiej inflacji nie znajduje się wcale daleko od celów inflacyjnych, czy to w Polsce czy w Stanach Zjednoczonych. Co więcej, w strefie euro taka dynamika inflacji obciętej nie jest nawet w połowie celu inflacyjnego.

Wracając jednak do tematu komentarza, warto zwrócić uwagę na dzisiejsze dane. Nastroje konsumentów wg Uniwersytetu z Michigan wypadły wyżej od oczekiwań. Ważniejsze jednak w kontekście przyszłości mają oczekiwania inflacyjne. W perspektywie jednego roku spadły one z 4,6% do 4,0%. Z kolei w perspektywie 5-10 lat spadły one z 3,0% do 2,8%. Oczywiście można to wiązać potencjalnie z efektem obecnie teoretycznie wysokiej bazy. Z drugiej jednak strony to dane ankietowe, które pokazują, że oczekiwania faktycznie mogą nieco przygasać. To potencjalnie bardzo dobra informacja dla Fed, która pokazuje, że inflacja faktycznie może być przejściowa. Co więcej, jeśli dojdzie do dalszej redukcji negatywnego szoku podażowego, którego doświadczamy od początku pandemii, kwestie inflacyjne mogą być w dalszym ciągu redukowane. Jeśli te przypuszczenia miałyby być prawdziwe, to rynek akcji w dłuższym terminie wciąż powinien mieć się nieźle.

Tymczasem dzisiaj dobra sesja miała miejsce przede wszystkim w Europie. DAX zyskał niemal 0,8% i trudno było znaleźć spadki w Europie, choć jednocześnie daleko nie musimy szukać. WIG20 stracił jako jeden z nielicznych 0,55%. Z kolei w USA sesja jest raczej płaska. Po historycznych dziennych szczytach S&P 500 traci 0,11%, a Nasdaq zyskuje 0,04%.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane