Daewoo FSO będzie produkować lanosa i matiza do końca 2006 roku

opublikowano: 2004-04-26 12:57

PAP: Daewoo-FSO otrzymało przedłużenie praw do produkcji na Żeraniu dwóch modeli Daewoo - Lanosa i Matiza do końca 2006 roku - poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie prezes Daewoo-FSO, Janusz Woźniak. Fabryka będzie mogła sprzedawać te modele do czerwca 2007 r.

W ubiegły czwartek polska delegacja rządowa, na czele z wiceministrem gospodarki Jackiem Piechotą, podpisała w Seulu umowę w tej sprawie z koreańskim GM DAT. Gdyby nie podpisano umowy, prawa do produkcji wygasłyby w październiku 2004 r.

Uczestniczący w poniedziałkowej konferencji Piechota podkreślał, że przedłużenie praw do produkcji tych dwóch modeli Daewoo było warunkiem dalszych negocjacji z firmami zainteresowanymi potencjalną inwestycją na Żeraniu.

"Żaden inwestor nie wejdzie do fabryki, która musi zakończyć działalność w październiku" - tłumaczył Piechota na konferencji.

Woźniak poinformował, że umowa przewiduje, iż Daewoo-FSO będzie miało prawo, na zasadach wyłączności, do sprzedaży obu modeli Daewoo na uzgodnionych rynkach zagranicznych.

"Jeśli nasze plany zostaną zrealizowane, to w krótkim czasie podwoimy produkcję i sprzedaż" - uważa prezes. Umowa jest poufna, prezes zdradził jedynie, że chodzi m.in. o Ukrainę i Chiny.

„Jestem zadowolony z tej umowy, ponieważ daje nam możliwość zwiększenia sprzedaży na tych rynkach, na których do tej pory nas nie było. Zarząd przygotowuje strategię rozwoju sprzedaży na tych rynkach w ciągu najbliższych 3 lat. Mamy w tej chwili warunki do swobodnej działalności" - powiedział Woźniak.

Umowa obejmuje również przedłużenie praw do produkcji i sprzedaży części zamiennych do tych samochodów w ciągu 7 lat od wygaśnięcia praw do produkcji. Strona koreańska będzie też w ciągu 7 lat dostarczać części zamienne na dogodnych warunkach finansowych. Strona polska ma też prawo wprowadzania zmian technicznych w samochodach.

Woźniak podkreślił, że umowa jest bardzo ważnym sygnałem dla klientów Daewoo-FSO, ponieważ zapewnia im serwis i części zamienne w przyszłości.

Piechota powiedział też, że rozmowy w Seulu były bardzo trudne. Aby podpisać umowę, rząd musiał rozwiązać trwający od 1993 roku konflikt z firmą Opel, wchodzącą w skład koncernu General Motors. Drugim warunkiem było wliczenie umowy do projektu offsetowego. Minister zapewnił, że podpisał zgodę na zaliczenie przekazania praw licencyjnych do programu offsetowego.

"Wartość praw do sprzedaży została tak oszacowana, że zależy od minimalnej liczby sprzedanych modeli Lanosa i Matiza na rynkach zagranicznych. Druga strona jest zainteresowana tym, żeby ten proces się powiódł" - powiedział Piechota.

Obecny na konferencji wiceminister finansów Piotr Sawicki poinformował, że podpisano też ugodę z firmą Opel w sprawie toczącego się od 1993 r. sporu w kwestii ulgi w podatku akcyzowym. Z kolei wiceminister skarbu Ignacy Bochenek zapowiedział, że Daewoo-FSO otrzyma pomoc publiczną w wysokości 53 mln zł. Jego zdaniem, wkrótce pomoc ta powinna zostać pozytywnie zaopiniowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Daewoo-FSO zamierza sprzedać w 2004 r. około 60 tys. samochodów, w tym 45-50 tys. na rynek ukraiński. Dla porównania, w 2003 r. sprzedano prawie 35,5 tys. aut, w tym 27,6 tys. na rynek ukraiński. Według Daewoo, prawiedwukrotny wzrost sprzedaży to głównie wynik coraz większego zainteresowania strony ukraińskiej samochodami tej firmy.