Decyzja o podjęciu współpracy nie jest prosta

MWA
opublikowano: 2011-06-15 00:00

Coraz więcej przedsiębiorców chce korzystać z faktoringu. Jednak nie każdy z nich wie, jak wybrać faktora, który spełni wszystkie oczekiwania.

Coraz więcej przedsiębiorców chce korzystać z faktoringu. Jednak nie każdy z nich wie, jak wybrać faktora, który spełni wszystkie oczekiwania.

Decyzja o podjęciu współpracy z faktorem może być szczególnie trudna dla tych przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z faktoringiem. Wynika to z tego, że na polskim rynku działa coraz więcej firm oferujących finansowanie, a ich zróżnicowana oferta może zmylić niedoświadczonego biznesmena. Faktorzy przekonują jednak, że jeżeli przy wyborze bierze się pod uwagę kilka podstawowych zasad, nie należy się obawiać pomyłki.

Analiza

— Wybierając faktora, warto zwrócić uwagę na wiele aspektów, np. na jego doświadczenie w branży. Daje ono gwarancję, że obsługą transakcji zajmie się wyszkolona kadra, mająca praktykę w doborze odpowiedniej usługi i w rozliczaniu nawet najbardziej skomplikowanych operacji. Kolejny ważny aspekt to sprawny system informatyczny, który zapewnia szybki transfer środków finansowych oraz czytelną i dokładną informację na temat stanu rozliczeń z odbiorcami faktoranta. Przy zlecaniu usługi faktoringowej warto także zwrócić uwagę na elastyczność faktora przy określaniu warunków transakcji — tłumaczy Małgorzata Połok, dyrektor wydziału marketingu i projektów strategicznych w Pekao Faktoring.

Innym ważnym aspektem, który eksperci zalecają wziąć pod uwagę przy wyborze partnera, jest jego reputacja. Niezastąpione okażą się tutaj opinie jego klientów.

— Z punktu widzenia prawa umowa faktoringowa jest umową nienazwaną, ponieważ nie została ujęta w żadnym z kodeksów. Dlatego poszukując partnera do współpracy, dobrze zasięgnąć opinii na temat rynkowej pozycji faktora. Przy wyborze oferty trzeba zwrócić uwagę m.in. na poziom zaliczkowania. Określa on tę część należności, którą faktor sfinansuje od razu, pozostałą przedsiębiorca otrzyma dopiero po uzyskaniu przez faktora zapłaty od dłużnika. Standardowe zaliczki kształtują się w granicach 80-90 proc. Ważna jest też liczba kontrahentów, którą faktor gotowy jest przyjąć do faktoringu. Im jest ona większa, tym lepsza efektywności faktora — mówi Elżbieta Urbańska, prezes PKO BP Faktoring.

Gwarancję usług może również zapewnić przynależność faktora do organizacji branżowych. Warto sprawdzić, czy firma współpracuje z krajowymi lub międzynarodowymi związkami zrzeszającymi firmy faktoringowe, np. International Factor Group czy Factors Chain International. Działający Polski Związek Faktorów (PZF) zrzesza już 14 członków, wśród których są czołowe firmy z tej branży. PZF, któremu członkowie przekazują informacje o swoich wynikach, dba o standardy usług, a także o promocję faktoringu wśród polskich przedsiębiorców. Między innymi dzięki działalności związku przejrzystość w tej branży jest bardzo wysoka, a potencjalni klienci mogą dowiedzieć się więcej o faktorach, korzystając z wiarygodnych informacji.

Koszty

Po przeanalizowaniu wymienionych kryteriów warto również zwrócić uwagę na ceny usług faktora.

— Na koszt faktoringu składają się: prowizja przygotowawcza od przyznanego limitu finansowania na początku umowy, prowizja za obsługę faktoringową, odsetki od pożyczonych środków finansowych, opłata za ocenę kontrahentów, a także za dostęp do systemu informatycznego faktora. Przy faktoringu pełnym spotkamy jeszcze prowizję za przejęcie ryzyka niewypłacalności odbiorców. Dopiero symulacja na konkretnej należności pozwala przedsiębiorcy porównać ceny u poszczególnych faktorów. Należy zwrócić uwagę także na pozycje w tabeli opłat i prowizji, które mówią o stałych miesięcznych kosztach obsługi umowy faktoringowej, np. opłaty administracyjne — wylicza Elżbieta Urbańska.

Eksperci nie podają jednak dokładnych wydatków, z jakimi muszą liczyć się przedsiębiorcy współpracujący z faktorem. Koszty usługi są ustalane indywidualnie zależnie od parametrów transakcji. Faktorzy ostrzegają także przedsiębiorców, aby nie wybierali firmy, która oferuje najniższą cenę. Ona bowiem nie idzie w parze z najwyższą jakością. Przedsiębiorca wtedy tak naprawdę nie otrzymuje wszystkich korzyści, których oczekiwał, np. odpowiednich limitów finansowania lub dodatkowej obsługi.