Deutsche Bank: Polki w oszczędnościach przedkładają brak ryzyka nad zysk

ISBNews
opublikowano: 08-03-2016, 08:50

Prawie dwie trzecie Polek odkładając pieniądze wybiera całkowicie bezpieczne produkty, przedkładając brak ryzyka nad zysk. Jedna trzecia podzieliłaby swoje oszczędności pomiędzy kilka produktów o zróżnicowanym stopniu ryzyka. Prawie 60% ankietowanych zanim podejmie decyzję dotyczącą oszczędzania i inwestowania pieniędzy, porównuje szczegółowe informacje, aby podjąć optymalną decyzję, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Banku.

Blisko 78% badanych zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, skrzętnie kontrolując przychody i wydatki. Ponad 61% Polek wie, ile aktualnie środków ma na koncie. Prawie co piąta „zaciska pasa", aby jak najszybciej spłacić swoje zobowiązania.

"Jak wynika z badania Deutsche Bank rola „strażniczki domowego ogniska", zapewniającej przetrwanie i poczucie bezpieczeństwa wciąż przejawia się w zachowaniach finansowych współczesnych kobiet. To typowa kobieca przezorność sprawia, że decyzje finansowe, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie w przyszłości, podejmujemy rozważnie i z namysłem" - powiedziała dyrektor bankowości detalicznej i inwestycyjnej Deutsche Bank. Monika Szlosek, cytowana w komunikacie.

Aż 44% aktywnych zawodowo kobiet samodzielnie podejmuje decyzje związane
z pieniędzmi. Niezależność finansowa i umiejętność zarządzania finansami dają kobietom poczucie własnej wartości. "Współczesne pracujące kobiety nie pragną już być na utrzymaniu kogoś, kto lepiej od nich zarabia" - zaznaczyła prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.

Oszczędności dają kobietom poczucie bezpieczeństwa, jednak 40% deklaruje, że nie ma wystarczającego zabezpieczenia finansowego, by czuć się bezpiecznie.

"Cieszy nas fakt, że jedna trzecia badanych zadeklarowała, że bardzo lubi oszczędzać, a kolejna grupa – tj. 18% odpowiedziała, że raczej lubi. Łącznie aż 51,2% aktywnych zawodowo Polek preferuje długoterminowe oszczędzanie. To pokazuje, że kobiety myślą o przyszłości swojej i swoich bliskich, chcą być przygotowane finansowo na różne okoliczności. Mamy nadzieję, że z roku na rok świadomość Polek w tym obszarze będzie rosła, a w ślad za nią skłonność do oszczędzania i bardziej aktywnej formy pomnażania kapitału, jaką jest inwestowanie części środków" - uważa Monika Szlosek.

Myśląc o przyszłości swojego gospodarstwa domowego w perspektywie ponad 10 lat, więcej niż co druga badana (55,6%), ma pewne obawy, ale mimo to sądzi, że raczej ani jej, ani jej najbliższym nie grożą poważne kłopoty finansowe. Niemal 17% czuje się bezpiecznie myśląc o finansowej przyszłości swojego domu. Podobny odsetek (15%) obawia się
o przyszłość, ponieważ ma duże zobowiązania np. w postaci kredytu hipotecznego. Tylko nieco ponad 3% badanych nie zajmuje się myśleniem o tak odległej przyszłości.

Niemal połowa respondentek (48% ocenia sytuacją finansową swojej rodziny jako przeciętną. Nieco mniej (ponad 43%) jako raczej dobrą. Najbardziej optymistycznie na finanse swoje i swojej rodziny patrzy 5% zapytanych. Jako raczej złą i bardzo złą, swoją sytuację finansową oceniło odpowiednio 1,9% i 1,6% ankietowanych.

Aż 95% Polek zadeklarowało, że posiada konto osobiste. Zapytane o inne produkty bankowe, najczęściej wskazywały na kartę kredytową (prawie 46%) i lokaty (niespełna 37%). Dokładnie jedna trzecia (33%) wskazała na ubezpieczenie, niemal co czwarta (23%) kobieta zadeklarowała posiadanie kredytu hipotecznego. Nieco mniej (prawie 16%) korzysta z kredytu gotówkowego. Identyczny odsetek kobiet przyznał, że posiada program emerytalny.

Jedynie co dziesiąta pracująca Polka aktywnie korzysta z produktów inwestycyjnych, co nie stanowi dużego odsetka.

Ponad 40 % ankietowanych Polek nie zaciąga kredytów konsumpcyjnych ani nie korzysta z kredytu w karcie kredytowej. Więcej niż co druga preferuje dostęp do banku za pomocą internetu (55 % a zdecydowanie mniej (36%) woli udać się osobiście do oddziału
i porozmawiać z doradcą. Ponad 5% kontaktuje się ze swoim bankiem telefonicznie,
a tylko 2,4% za pomocą aplikacji lub strony mobilnej.

Prawie połowa Polek (48%) za zakupy najchętniej płaci kartą debetową. Z kolei niecałe 30% preferuje płatność gotówką wypłaconą wcześniej w bankomacie. Niespełna 15%. korzysta w tym celu z karty kredytowej. Zdecydowana większość kobiet (90%) woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych, niż w sklepach internetowych (10%).

Badanie ogólnopolski przeprowadzone na zlecenie Deutsche Banku obejmowało próbę 1067 kobiet w wieku od 18 do 65 lat, z wyłączeniem tych, które pozostają poza rynkiem pracy.

AW
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane