W firmach rośnie liczba zatrudnionych cudzoziemców i pracowników reprezentujących różne grupy wiekowe, co sprawia, że zwiększa się znaczenie zarządzania różnorodnością. Proces ten opiera się przede wszystkim na stworzeniu warunków sprzyjających wykonywaniu obowiązków służbowych, otwartości wobec odmienności oraz eliminowaniu dyskryminacji.
- Różnorodność w miejscu pracy to nic innego jak mieszanka unikalnych osobowości, głosów, doświadczeń i talentów, która działa jak magiczny składnik w miksturze kreatywności organizacyjnej. W środowisku, gdzie ludzie różnią się od siebie pod każdym względem, m.in. wiekiem, doświadczeniem zawodowym, stylem pracy, orientacją seksualną, pochodzeniem - a tym samym tłem kulturowym - powstaje prawdziwa symfonia pomysłów. Mieszanka różnych perspektyw katalizuje proces myślenia, rozsadzając sztywne ramy konwencjonalnego podejścia do pracy i otwierając drzwi dla nowatorskich rozwiązań. W ten sposób różnorodność staje się nie tylko narzędziem do zwiększenia wydajności, ale także źródłem inspiracji, które prowadzą organizacje do podejmowania nowych, kreatywnych przedsięwzięć – mówi Katarzyna Milewska, dyrektor zarządzający w firmie Ework Group.
Przyciąganie talentów
Zarządzanie różnorodnością przynosi firmie wiele korzyści. Po pierwsze, pracownicy pochodzący z odmiennych kultur lub reprezentujący poszczególne grupy wiekowe generują większą liczbę pomysłów. Prowadzi to do wzrostu efektywności zespołu. Podwładni reprezentujący różne grupy społeczne patrzą na projekty z innych punktów widzenia, a spojrzenie na dany problem z odmiennych perspektyw ułatwia znalezienie najlepszego rozwiązania.
Co jeszcze daje firmie zarządzanie różnorodnością? Warto dodać, że promowanie jej to kolejny krok wpływający na budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Firma może dzięki temu sprawić, że będzie postrzegana jako bardziej otwarta i przyjazna. Ponadto wprowadzenie różnorodności w zespołach pomaga przedsiębiorcom lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje poszczególnych grup społecznych, co może prowadzić do lepszego dostosowania produktów i usług do oczekiwań rynku.
- Nie bez znaczenia jest także poprawa atmosfery pracy i zaangażowania pracowników, gdyż czują się oni doceniani i uwzględniani niezależnie od posiadanych odmienności. W rezultacie organizacje, które promują różnorodność, przyciągają najlepsze talenty i stają się bardziej konkurencyjne na rynku. Jest to zatem nie tylko krok w kierunku równości i sprawiedliwości społecznej, ale także strategiczny wybór, który przyczynia się do rozwoju i sukcesu firmy w dynamicznym świecie biznesu – uważa Katarzyna Milewska.
Weź udział w konferencji “Diversity & Inclusion w biznesie 3”, 6 czerwca 2024, Warszawa >>
Trzeba wdrażać i badać
Jak zarządzać różnorodnością w przedsiębiorstwie? Właściciele firm powinni zadbać o zbudowanie otwartego środowiska pracy. Konieczne jest stworzenie procedur i polityk, których celem jest eliminacja dyskryminacji i uprzedzeń wobec odmienności. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że zarządzanie różnorodnością rozpoczyna się już podczas rekrutacji. Dlatego muszą zadbać o selekcję pracowników opartą na zasadzie równości. Takie zarządzanie musi obejmować również szkolenia zwiększające świadomość pracowników i ich otwarcie na inne kultury. Zadaniem przedsiębiorcy jest również dokonywanie oceny efektywności podejmowanych przez firmę działań.