Dziesięciu inwestorów zainteresowanych Euroterminalem w Sławkowie

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-08-04 16:50

Dziesięciu inwestorów, wśród nich wiodące krajowe i zagraniczne firmy spedycyjne i logistyczne, zainteresowanych jest udziałem w rozbudowie i eksploatacji Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie, przy końcu tzw. szerokiego toru kolejowego, łączącego Polskę ze Wschodem.

Dziesięciu inwestorów, wśród nich wiodące krajowe i zagraniczne firmy spedycyjne i logistyczne, zainteresowanych jest udziałem w rozbudowie i eksploatacji Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie, przy końcu tzw. szerokiego toru kolejowego, łączącego Polskę ze Wschodem.

W piątek minął termin składania odpowiedzi na zaproszenie do współpracy w tej dziedzinie, opublikowane trzy tygodnie temu przez właściciela istniejącego terminalu - Centralę Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach. Wybór oferentów do dalszych negocjacji ma nastąpić we wrześniu. Ma to być wstęp do kompleksowej modernizacji i rozbudowy obiektu oraz przekształcenia go w nowoczesny Euroterminal.

Szef komisji konkursowej, wiceprezes CZH Adam Smoleń, zasłaniając się poufnością postępowania, nie zdradził nazw firm, które zgłosiły chęć współpracy. Jak powiedział, również jej ostateczna forma nie jest jeszcze przesądzona. Poza obszarem włączonym do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, CZH nie zamierza sprzedawać terenów położonych przy szerokim torze, ale wspólnie z inwestorem zmodernizować infrastrukturę i ożywić terminal.

Pomysłodawcy projektu liczą na przejęcie przez kolej części ładunków transportowanych dotąd głównie drogą morską. Inwestycje w Sławkowie mają służyć planowanemu od kilku lat uruchomieniu kontenerowych przewozów kolejowych z Dalekiego Wschodu. Dzięki temu towary m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej mogłyby docierać dwa razy szybciej.

Oddział CZH, będący operatorem terminalu, w ostatnich dwóch latach własnym sumptem rozpoczął jego modernizację, m.in. zwiększając jego możliwości przeładunkowe do 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowo ma to być ok. 120 tys. kontenerów. Wkrótce na terenie terminalu rozpocznie się budowa hali magazynowej o powierzchni 7 tys. m kw. wraz z rampą przeładunkową oraz składowiska z suwnicami do przeładunku wyrobów hutniczych. Koszt inwestycji wyniesie ok. 15 mln zł.

W 2004 roku 50 z ok. 140 hektarów należących do CZH terenów włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, co daje inwestorom ulgi podatkowe. Z tego wolne są jeszcze ok. 32 ha, które mają służyć m.in. współpracy z inwestorem wyłonionym w trwającym postępowaniu.

Pierwszy etap modernizacji terminalu kosztować ma ponad 50 mln zł, z czego 22,7 mln zł może pochodzić ze środków unijnych w ramach sektorowego programu operacyjnego "Transport". CZH złożyła w resorcie transportu stosowny wniosek o dofinansowanie. Oprócz międzynarodowego terminalu logistycznego w Sławkowie może powstać także park technologiczny. Gotowy jest już jego projekt, szacujący wartość inwestycji na ok. 30 mln zł. Wniosek o dofinansowanie projektu CZH złożyła w czerwcu w Agencji Rozwoju Przemysłu.

Przedstawiciele CZH podkreślają, że modernizacja terminalu to odpowiedź na zapotrzebowanie klientów. W ostatnich miesiącach wielkość dokonywanych tam przeładunków znacząco wzrosła, a do firmy zgłaszają się kolejni chętni zainteresowani korzystaniem z usług logistycznych i lokowaniem tu swoich przedsięwzięć. Terminal chce poszerzyć zakres usług przeładunkowych o nowe towary.

W Sławkowie przeładowywane są jak dotąd głównie materiały sypkie. Ponadto trzy razy w tygodniu kursuje pociąg z kontenerami oraz naczepami TIR-ów. Prowadzi on wagony z Antwerpii do Poznania, Warszawy, Sławkowa i odwrotnie. Część ładunków szerokim torem trafia do współpracującego terminalu Liski na Ukrainie.

Równolegle trwają przygotowania do budowy drogi dojazdowej do terminalu, która skomunikuje go z drogami krajowymi. Przetarg ma być ogłoszony w przyszłym roku, droga ma być gotowa w 2008 r.

Przyspieszenie prac związanych z uruchomieniem Euroterminalu to jeden z priorytetów Ministerstwa Transportu. W czerwcu powołano specjalny zespół, którego zadaniem jest doprowadzenie do ukończenia budowy brakującej infrastruktury oraz uruchomienia i rozwoju obiektu. Na jego czele stanął wiceminister transportu Mirosław Chaberek. W programie rządu inwestycję uznano za przedsięwzięcie o znaczeniu państwowym oraz priorytetowym dla rozwoju regionu.

Rozbudowa terminalu w Sławkowie to jedno z najważniejszych przedsięwzięć dywersyfikujących działalność CZH - spółki od ponad pół wieku działającej na rynku hutniczym. Firma ma roczne przychody rzędu ok. 0,5 mld zł, notuje kilkumilionowe zyski. 76 proc. akcji CZH należy do Agencji Rozwoju Przemysłu.