E-biznes wytypował najlepsze lokalizacje
Healey & Baker przeprowadził ankietę wśród menedżerów zfirm specjalizujących się we-biznesie. Ankietowani wybrali najlepsze ich zdaniem miasta do ulokowania swojego biura. Na 26 miast Warszawa zajęła 25 miejsce.
Raport „European e-Locations Monitor” został opublikowany przez Healey & Baker po raz pierwszy. Ma on na celu porównanie potrzeb firm działających wtzw. e-biznesie zpotrzebami biznesu tradycyjnego.
Badanie oparto na ankiecie przeprowadzonej wśród 201 firm specjalizujących się we-biznesie zdziewięciu krajów. Healey & Baker zlecił przeprowadzenie badania firmie Taylor Nelson Sofers. Do badania wybrano taką samą liczbę firm zajmujących się wyłącznie e-biznesem ifirm, których działalność tylko częściowo jest oparta na Internecie. Przeprowadzono wywiady zprzedstawicielami kierownictwa firm lub członkami zarządów spółek odpowiedzialnych za daną lokalizację.
Zdaniem Colina Hargreavesa, szefa działu zajmującego się e-biznesem wHealey & Baker, branża ta nie zawsze ma takie same oczekiwania, jeśli chodzi olokalizację, jak firmy ztradycyjnych branż.
Ankietowani odpowiedzieli na wiele pytań wskazując najlepsze ich zdaniem miasta wróżnych kategoriach. Warszawa znalazła się między innymi na czwartym miejscu wkategorii „Najlepsza lokalizacja dla e-biznesu pod względem kosztu wynajmu powierzchni biurowej”. Na dziesiątej pozycji stolica Polski uplasowała się wkategorii miast najbardziej sprzyjających interesom warunków zatrudnienia.
Dla firm działających we-biznesie ważną sprawą jest również znajomość języka angielskiego. Wtej kategorii Warszawa uplasowała się dopiero na miejscu 23. Dla porównania Praga wtej kategorii zajęła miejsce 19.
Zraportu wynika, że kluczowymi czynnikami decydującymi owyborze miejsca na biuro są niezawodność zasilania izapewnienie szerokopasmowego systemu teletechnicznego zbudowanego na światłowodach. Analitycy zwracają uwagę na fakt, że czynniki te nie są często wymieniane podczas lokowania biznesu tradycyjnego. Działający w e-biznesie przedsiębiorcy wskazują, że ważne są również dla nich dostępność kwalifikowanej kadry idostęp do rynku. Wogólnej klasyfikacji Londyn uplasował się jako oczywisty lider branży e-biznesu wEuropie, awpierwszej piątce znalazły się jeszcze Paryż, Dublin, Amsterdam iFrankfurt. Warszawa przynajmniej na razie nie jest postrzegana jako lider izajęła przedostatnie 25 miejsce.