Polska w minionej dekadzie zrobiła niesamowity postęp w zakresie edukacji. Przez 2000 r. tylko połowa dorosłych mieszkańców wsi ukończyła podstawówkę. Obecnie naukach ścisłych w międzynarodowych rankingach polscy uczniowie wypadają lepiej od amerykańskich, (co zdaniem autorki jest najlepszą prognozą dla przyszłych zysków), i to pomimo o wiele niższych nakładów na ucznia.
Oprócz Polski Amanda Ripley szczególną uwagę zwróciła na fińskich uczniów oraz z Korei Południowej, którzy od lat zajmują czołowe miejsca w badaniach PISA (Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów).
By zrozumieć co jest kluczem do sukcesu, Ripley wysłała w ramach eksperymentu trzech amerykańskich nastolatków do szkół w Polsce, Finlandii i Korei Południowej. Okazało się, że wszędzie panowała dyscyplina, wymagania stawiane uczniom były wysokie, a sami uczniowie niezwykle poważnie podchodzili do nauki.