Ekospowiedź deweloperów

Firmy z branży chcą zerwać z wizerunkiem dewastatorów. Zawiązały sojusz z ekologami, będą uczyć się budowania z myślą o środowisku

„Jeśli jeszcze nie spotkałeś się z raportem Międzyrządowej Platformy ds. Różnorodności Biologicznej i Funkcji Ekosystemu w sieci, to wiedz, że jako gatunek jesteśmy na najlepszej drodze do wykończenia siebie samych, a także do zabicia ponad miliona gatunków zwierząt i roślin. (…)”. To nie fragment listu zrozpaczonych ekologów, ale... oferta pracy opublikowana przez Polski Związek Firm Deweloperskich, zachęcający do współpracy w ramach zespołu Eco Avengers — grupy powołanej do życia w sierpniu, której celem jest ekologiczna edukacja deweloperów.

POSTANOWIENIE POPRAWY:
POSTANOWIENIE POPRAWY:
„Ekokrwiopijcy” — do takiego wizerunku przyznają się deweloperzy. Biją się w piersi: — Jako branża popełniliśmy wiele błędów. Wiemy, że mogliśmy być bardziej ekologiczni, i chcemy się zmienić — mówi Konrad Płochocki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Rafał Kołsut

— Mamy świadomość, że przez większą część społeczeństwa jesteśmy postrzegani jako ekokrwiopijcy, a za cel stawiamy sobie wycięcie wszystkiego, co jest zielone i znajduje się na naszej drodze. Nie jest to do końca prawda. Oczywiście jako branża popełniliśmy wiele błędów, wiemy, że mogliśmy być bardziej ekologiczni, ale chcemy to zmienić — wyciągać wnioski i uczyć się na błędach, aby realizować przyjazne ludziom i środowisku inwestycje — mówi Konrad Płochocki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD).

Zielony pierwiastek

Ekoinicjatywę poparła większość zrzeszonych w związku deweloperów, którzy zgodzili się sfinansować projekt.

— Chcemy być transparentni i uczciwi. Inicjatywa powstała z myślą o planecie. W ciągu 20 lat ludzkość wycięła ponad 100 milionów hektarów lasów, a od 1992 r. obszar zurbanizowany zwiększył się o ponad 100 proc. Kłamstwem byłoby powiedzieć, że nie chodzi też o biznes — ale biznes otwarty na zielone działania. Deweloperzy muszą wiedzieć, że jeśli już dziś nie zaczną inwestować w ekododatki, za 5-10 lat mogą mieć problem ze sprzedażą mieszkań. Ekologia, zdrowe odżywanie w życiu obecnych nastolatków odgrywa ważną rolę, a to oni za dekadę będą kupować własne „M”. Aby nie wypaść z rynku, firmy muszą się do tego dostosować, a to oznacza zaszczepienie w sobie już dziś zielonego pierwiastka — mówi Konrad Płochocki.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Fakty i mity

Eco Avengersi to 9-osobowy zespół złożony z m.in. przyrodników, architektów, ekologów i licealistów. Grupa i PZFD planuje opublikować jesienią darmowy ekoprzedownik, w którym zaprezentuje przetestowane zielone rozwiązania dla deweloperów, mające posłużyć mieszkańcom i środowisku. Przewodnik będzie m.in. informować, jak obniżać nieznośną temperaturę w mieszkaniach przy pomocy architektury.

— Bluszcze na elewacje! Dziś to jeden z bardziej niewykorzystanych zielonych elementów w budownictwie. Tymczasem to stosunkowo tani trick, który daje wiele korzyści: ochładza ściany, odbija promienie słoneczne, jest schronieniem dla owadów i ptaków, gromadzi wodę w glebie i wiele więcej. Jeżeli na co trzecim budynku wyrośnie bluszcz, rocznie da to 30 tys. mieszkań, które mogą na tym skorzystać — twierdzi szef PZFD.

Najbliższe tygodnie zespół poświęci na rozmowy z inwestorami, aby poznać ekobłędy i minusy niektórych zielonych rozwiązań.

— Jesteśmy w trakcie rozmów z deweloperami w całej Polsce. Chcemy poznać ekobłędy oraz praktyczne zalety i wady niektórych rozwiązań, ale opiszemy też ekologiczne działania niestosowane jeszcze na polskim rynku deweloperskim. Czy wystąpiły problemy na etapie projektowania, instalacji? Jakie wyzwania wiążą się z utrzymaniem ekologicznego elementu projektu? Być może problemem okazało się znalezienie wykonawcy, a może kratka na bluszcz spowodowała przemarzanie ścian? Chcemy, żeby przewodnik był inspirujacy, uświadamiał i przypominał inwestorom, że żyjemy w czasach kryzysu ekologicznego i nie ma już czasu na zwłokę — mówi Marta Żakowska, redaktor naczelna „Magazynu Miasta”, która redaguje przewodnik Eco Avengersów.

Podkreśla, że będzie pomocny dla firm budowlanych.

— Jest wiele ekomitów — np. że solary są eko i się opłacają. W rzeczywistości są mało opłacalne ze względu na drogi serwis, częste usterki i uszkodzenia, a na zwrot z inwestycji trzeba czekać 18 lat. Kolejny przykład to popularne obecnie ule na dachach biurowców. Bardzo często skazujemy pszczoły na śmierć głodową, jeżeli w pobliżu ula w centrum miasta nie ma wystarczającej ilości pożywienia kwiatowego — wyjaśnia Marta Żakowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane