Emilewicz: przygotowujemy pomoc dla przedsiębiorców

  • DI
opublikowano: 16-03-2020, 06:00

Poniżej przedstawiamy Państwu komentarz minister Jadwigi Emilewicz.

Przygotowujemy regulacje, które pomogą naszym przedsiębiorcom – szczególnie tym, w których biznesy najmocniej uderza obecna sytuacja – przetrwać ten trudny czas. Projekt ustawy, która będzie pakietem osłonowym dla firm, w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, przedstawimy w tym tygodniu.

Jadwiga Emilewicz
fot. Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

W najtrudniejszej sytuacji znalazły się branże: turystyczna; transportowa; gastronomiczna; sektor rozrywki, w którym występuje duży udział samozatrudnionych; eventowa czy targowa. Na tyle, na ile to będzie możliwe, chcemy pomóc im w zachowaniu stabilności ich biznesów i wynagrodzeń pracowników. 

Obecnie najważniejsze jest dostarczanie kapitału obrotowego małym firmom. Dlatego rozszerzamy mechanizm pomocy de minimis przez podniesienie limitów kredytowych dla małych firm. Gwarancje BGK de minimis dla firm wzrosną do 80 proc. kwoty kredytu. Obecnie ich poziom to 60 proc. MF już przygotowało projekt rozporządzenia w tej sprawie. Wsparcie skierowane będzie do MŚP ze wszystkich branż. Według szacunków możliwe jest udzielenie 40-45 tys. gwarancji dla 18 tys. beneficjentów rocznie. Gwarancje de minimis umożliwią uruchomienie akcji kredytowej dla MŚP w kwocie ok. 12 mld zł rocznie.

Dla wszystkich zainteresowanych ulgami, umorzeniami, zawieszeniem działalności czy zasiłkami opiekuńczymi ZUS oferuje specjalną infolinię (22 560 16 00). W projektowanej ustawie chcemy zapisać, by –ze względu na stan nadzwyczajny – te czynności były wykonywane bez żadnych opłat, czyli opłaty prolongacyjnej w przypadku ZUS. Analogiczne regulacje chcemy odnieść do opłat w urzędach skarbowych. Jednocześnie, niektóre zmiany w systemie podatkowym zostaną odsunięte w czasie. JPK, który miał wejść w życie 1 kwietnia, wejdzie 1 lipca. Te decyzje służą temu, aby w tym trudnym czasie, nie generować dodatkowych obciążeń.

Ochronie rynku pracy służyć będzie zmiana przepisów z 2011 r. dot. utrzymania mocy na rynku pracy. Będzie ona częścią pakietu osłonowego. Obecnie definiuje ona przedsiębiorcę w kłopotach, jako tego, który notuje w ostatnich 6 miesiącach spadek obrotów o 15 proc. Chcemy skrócić ten czas do 2 miesięcy. Dzięki temu pracodawcy będą mogli łatwo korzystać z Funduszu Świadczeń Gwarantowanych lub Funduszu Pracy, nie będą musieli zwalniać pracowników, tylko przeczekają ten trudniejszy moment.

Podsumowując, sytuację przedsiębiorców poprawi m.in. to, że:

Mamy świadomość tego, że obecne restrykcje są dolegliwe dla całego szeregu przedsiębiorców. Obecny czas jest jednak bezprecedensowy. Teraz priorytetem jest solidarność. Musimy patrzeć w długim terminie — im szybciej sytuacja się unormuje, tym szybciej klienci wrócą na rynek.

Czytaj także o nowej akcji Pulsu Biznesu - ZDROWY BIZNES NA TRUDNE CZASY

(kliknij TUTAJ lub w baner poniżej)

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane