Na stół wyłożone zostało około ćwierć miliarda złotych — tyle zapłaciła grupa Nice za przejęcie poznańskiej Fibar Group specjalizującej się w produkcji systemów automatyki budynkowej i smart home, właściciela marki Fibaro. Firmę przejęła w całości, wykupując tym samym część należącą do Sebastiana Kulczyka, prezesa Kulczyk Investments, który jako inwestor w 2015 r. objął pakiet 24 proc. akcji. Z informacji, jakie w tamtym czasie uzyskał „Puls Biznesu”, wynika, że zapłacił za niego ok.35 mln EUR, co oznaczałoby stratę z inwestycji. Szacunki sprzed trzech lat sugerowały także wycenę spółki oscylującą wokół 140 mln EUR.

Zarząd zostaje
Maciej Fiedler, prezes Fibar Group, zaznacza, że pomimo zmiany właściciela przez najbliższe cztery lata firma będzie zarządzana przez dotychczasowy zespół, co było jednym z warunków transakcji. Kontrolę nad jej działaniem będzie miał teraz siedmioosobowy zarząd, z czego trzy osoby mają wywodzić się z Nice’a.
— Transakcja dla Fibar Group oznacza zwiększenie skali działalności, Nice zyskał natomiast najlepsze zaplecze technologiczne, zarówno jeśli chodzi o oferowane przez nas rozwiązania, jak i zespół specjalistów — mówi Maciej Fiedler.
Poznańska firma technologiczna zatrudnia obecnie blisko 400 osób, z czego ponad 100 stanowią inżynierowie z działu badawczo-rozwojowego. To jedna czwarta zasobów intelektualnych nowego właściciela.
— Oferty firm są komplementarne, dzięki czemu możliwa będzie bardziej kompleksowa obsługa klientów, co zwiększy szansę pozyskania kontraktów, zwłaszcza od deweloperów — nie będą już musieli szukać części asortymentu u innych producentów, cały pakiet otrzymają u nas. Dla Nice integracja z Fibar Group stanowi natomiast duży skok technologiczny. Atutem jest to, że nasze rozwiązania mogą łączyć się z systemami innych dostawców. Nice, który obecnie koncentruje się głównie na produkcji inteligentnych mechanizmów do rolet, bram wjazdowych i garażowych czy szlabanów, za sprawą połączenia biznesów otworzy się również na smart home — dodaje prezes Fibar Group.
W planach ekspansja
Zapowiada też intensywną ekspansję zagraniczną spółki. A już teraz — w mniejszym lub większym zakresie — jest ona obecna na 110 rynkach. Największy udział w jej strukturze sprzedaży mają obecnie Polska, Niemcy, Holandia, Norwegia i Francja.
— Akwizycja daje możliwość rozwoju obydwu podmiotom. Nam pozwala otworzyć się na sektor smart home. Fibar natomiast skorzysta z naszej międzynarodowej sieci sprzedaży, a obecnie posiadamy ponad 30 filii na całym świecie. Teraz możemy więc rosnąć razem. Zwłaszcza że obecne trendy wskazują na coraz silniejsze łączenie się sektorów home automation i smart home — potwierdza również Lauro Buoro, założyciel grupy Nice.
Liczy on, że w ciągu najbliższych trzech lat uda się zwiększyć aktywność Fibar Group, podwajając jego udział w rynku.
Fibaro dostarcza rozwiązania z zakresu automatyki budynkowej, bazujące m.in. na systemach internetu rzeczy. W ofercie firmy są czujniki ruchu, światła i temperatury, dymu, inteligentne włączniki urządzeń elektrycznych, systemy integrujące itp.
OKIEM EKSPERTA - Mikołaj Placek, prezes Grupy Oknoplast
W erze smart
Firma Action szacuje, że wartość rynku smart home w Polsce w 2016 r. wyniosła ok. 100 mln zł, a do 2020 r. ma ona wzrosnąć nawet o 600 proc. Nie powinno więc dziwić zwiększające się zainteresowanie tematem różnych firm. Nieuchronnie wkraczamy w erę inteligentnych technologii, a jej zakres będzie stale się poszerzał. Dużo pracy polegającej na objaśnianiu zasad funkcjonowania inteligentnych technologii czeka niewątpliwie producentów rozwiązań smart. Zgodnie z badaniem PMR Internet rzeczy w Polsce 2017-2021, opublikowanym w 2017 r., w ostatnim kwartale roku 2016 tylko 5 proc. Polaków potrafiło spontanicznie zdefiniować to pojęcie. Rewolucja jest jednak na tyle szybka, że wskaźnik ten z pewnością znacznie wzrośnie w najbliższych latach.