Firmy rodzinne rosną i planują ekspansję

Dominika Masajło
opublikowano: 07-12-2016, 22:00

Familijne spółki są pełne optymizmu — większość szykuje się na podbój zagranicznych rynków. Główne wyzwanie? Utrzymanie kluczowych pracowników

Miniony rok był dobrym okresem dla familijnego biznesu — wynika z raportu „Badanie firm rodzinnych 2016” przeprowadzonego przez PwC i Instytut Biznesu Rodzinnego (BR). Aż 85 proc. polskich firm familijnych deklaruje wzrost sprzedaży w ciągu ostatniego roku (na świecie średnia ta wynosi 64 proc.). Co istotne, przedsiębiorcy rodzinni z naszego kraju z optymizmem patrzą w przyszłość: 29 proc. respondentów ocenia, że w ciągu najbliższych 5 lat czeka ich szybki i agresywny rozwój — dla porównania na świecie podobnego zdania jest jedynie 15 proc. badanych.

Warto dodać, że w poprzedniej edycji jedynie 17 proc. polskich respondentów przewidywało agresywny rozwój, podczas gdy wynik światowy pozostał na tym samym poziomie. Rodzinne firmy nie obawiają się ekspansji zagranicznej, wręcz przeciwnie — to właśnie rynki poza Polską są podstawą ich rozwoju — obecnie działa na nich 68 proc. ankietowanych, a 65 proc. zamierza poszerzyć swoją ekspansję o kolejne kraje.

— Polskie firmy rodzinne osiągają bardzo dobre wyniki w porównaniu z firmami z innych części świata, dlatego ich myśleniu o rozwoju w perspektywie długookresowej towarzyszy optymizm. Są do tego liczne powody — z roku na rok przybywa przedsiębiorców, którzy swoje strategie budują już nie tylko na podstawie krajowego rynku, ale planują lub już z sukcesami prowadzą ekspansję zagraniczną. Kolejne lata będą czasem na umacnianie pozycji w Polsce i zdobywanie kolejnych, nawet odległych rynków — ocenia Piotr Wyszogrodzki, partner w PwC i ekspert od tematyki firm rodzinnych. Przykładem przedsiębiorstwa rodzinnego, które z powodzeniem podbija zagraniczne rynki, jest Inglot Cosmetics.

Została założona 33 lata temu w Przemyślu przez Wojciecha Inglota, którego wsparli siostra Elżbieta i brat Zbigniew Inglot — obecny prezes zarządu. Pierwszy sklep poza Polską firma otworzyła w Kanadzie w 2006 r. Przez dekadę spółka uruchomiła około 650 butików (własnych i franczyzowych) w blisko 80 krajach.

Czas wyzwań

Przedsiębiorcy rodzinni są świadomi wyzwań, które przed nimi stoją. W Polsce aż 61 proc. ankietowanych za najtrudniejsze uważa pozyskanie i utrzymanie doświadczonych pracowników. Natomiast w badaniu globalnym 64 proc. biznesmenów za kluczowe wyzwanie uważa ciągłą konieczność bycia innowacyjnym, aby nie wypaść z rynku.

Eksperci sygnalizują, że do 2020 r. połowę pracowników na świecie będą stanowiły osoby z pokolenia Y — to kolejne wyzwanie dla firm rodzinnych. Już teraz pozyskanie i utrzymanie kluczowych pracowników jest problemem dla 44 proc. familijnych biznesów. Za jedną z największych trudności w perspektywie najbliższych pięciu lat dla 30 proc. ankietowanych z Polski i 34 proc. na świecie jest przeprowadzenie procesu sukcesji.

Dane wskazują, że aż 72 proc. rodzimych biznesmenów deklaruje chęć przekazania sterów firmy następnemu pokoleniu. Autorzy raportu podkreślają, że podstawową bolączką familijnych biznesów jest brak zakomunikowanego planu sukcesji. W Polsce ma go tylko 9 proc. ankietowanych firm, a na świecie — 15 proc. Tylko 6 proc. respondentów z naszego kraju (wobec 34 proc. globalnie) zamierza przekazać kontrolę własności nad firmą, zatrudniając profesjonalnych menedżerów do zarządzania. O sprzedaży firm myśli tylko 9 proc. ankietowanych z Polski (17 proc. globalnie).

Zasady na pokolenia

— W firmach rodzinnych, z którymi miałam możliwość współpracować przy przeprowadzaniu procesu sukcesji i tworzeniu Konstytucji Rodziny, niezwykle istotnym wyzwaniem było wypracowanie zasad, przez których pryzmat członkowie rodziny będą w przyszłości dokonywać zmiany pokoleniowej.

Członkowie rodziny biznesowej, myślącej o długowieczności powinni znać odpowiedzi na pytania: w jaki sposób i kiedy wybrać następnego prezesa firmy, jak będziemy go oceniać oraz jak zapewnić bezpieczeństwo finansowe starszemu pokoleniu. Wspólne szukanie odpowiedzi na te pytania nie tylko konkretyzuje pogląd rodziny biznesowej na dany temat, ale też ułatwia podejmowanie decyzji w przyszłości i umacnia więzi osób zaangażowanych w proces — zwraca uwagę dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. Ponad połowa pytanych przedsiębiorców rodzinnych (62 proc.) uważa, że jest dobrze przygotowana do odparcia zagrożeń związanych z atakami cyfrowymi (45 proc. globalnie). W pięcioletniej perspektywie dla 45 proc. ankietowanych polskich firm wyzwaniem będzie konieczność wprowadzania innowacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu