Foreks zostaje z niższą dźwignią

opublikowano: 05-02-2019, 22:00

ESMA do 30 kwietnia przedłużyła interwencję produktową.

Jeszcze rok temu polscy brokerzy foreksowi oferowali dźwignię 100:1. Była niższa niż w innych krajach Unii Europejskiej, ale i tak Polska jako jeden z pierwszych krajów wzięła się za regulację foreksowego rynku. Gdy do akcji wkroczył Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), okazało się jednak, że choć brokerzy kręcili nosem, polskie regulacje były bardzo liberalne.

Od sierpnia 2018 r. maksymalna dźwignia na foreksie w całej UE wynosi 30:1. W praktyce oznacza to, że depozyt wnoszony przy otwarciu pozycji o wartości 1 lota (podstawowa jednostka transakcyjna na forkesie) dla pary EUR/ USD wzrósł z około 4 do kilkunastu tysięcy złotych. Dla wielu instrumentów skala zmiany była jeszcze większa. Wszystko to za sprawą interwencji produktowej ESMA, pierwotnie miała obowiązywać przez kilka miesięcy, ale teraz ESMA zdecydowała, że zasady utrzyma do 30 kwietnia 2019 r. Unijni brokerzy zwracają uwagę, że klienci wykorzystują arbitraż regulacyjny i w celu utrzymania wyższej dźwigni otwierają rachunki u pozaunijnej konkurencji.

— Przykładem może być szwajcarski broker Swissquote, który w 2018 r. odnotował rekordowe przychody i zyski. Łączne przychody brokera w 2018 r. wzrosły o 15 proc. r/r — do poziomu 214 mln CHF. IG Group, jeden z czołowych dostawców produktów CFD na świecie, w raporcie za II kw. roku obrotowego pokazuje, że wzrosła liczba klientów w związku z przenoszeniem przez klientów rachunków do krajów nieobjętych interwencją produktową ESMA — wskazuje Marek Wołos, ekspert Izby Domów Maklerskich ds. rynków nieregulowanych.

Jego zdaniem, dalsze ograniczenie konkurencyjności krajowych brokerów naraża polskich klientów na większe ryzyko inwestycyjne związane z korzystaniem z oferty podmiotów spoza nadzoru KNF. Na podstawie polskiej licencji usługi foreksowe oferuje sześć firm — Alior Bank, DM BOŚ, mBank, Noble Securities, DM TMS Brokers oraz X-Trade Brokers DM. Mając licencje z krajów unijnych o polskich klientów zabiega też kilka firm — m.in. Admiral Markets i CMC Markets.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane