Francuski PSA umacnia swoją pozycję w Europie

Bank Amerykański w Polsce Spółka Akcyjna
opublikowano: 2002-02-13 14:08

PARYŻ (Reuters) - Francuski koncern samochodowy PSA Peugeot Citroen przedstawił w środę optymistyczną prognozę wzrostu sprzedaży i zysków w 2002 roku i dobre wyniki za rok ubiegły.

PSA spodziewa się dalszej poprawy wyników mimo spadku popytu w Europie, który skłania do korygowania w dół prognoz przez wielu jego rywali.

Ponieważ sytuacja gospodarcza jest nadal bardzo niepewna, koncerny motoryzacyjne bez entuzjazmu patrzą na czekający ich rok. PSA, drugi po Volkswagenie europejski koncern pod względem wielkości sprzedaży, zapowiada tymczasem dalszy wzrost marży operacyjnej.

Największy rywal PSA na rodzimym rynku - Renault - podał we wtorek, że na poziomie operacyjnym ma nadzieję wyjść w 2002 roku na zero. DaimlerChrysler przyznał w ubiegłym tygodniu, że po kiepskich wynikach w 2001 roku prawdopodobnie nie uda mu się zrealizować prognoz na ten rok.

"Wielu graczy oczekuje, że w ślad za kurczącym się rynkiem spadnie także marża operacyjna" - powiedział Marc Gouget, analityk z BNP Paribas.

"To, że PSA zapowiedział wzrost marży, uspokoiło wielu inwestorów" - dodał.

Zysk netto PSA, który sprzedaje samochody dwóch marek - Peugeota i Citroena - wzrósł w 2001 roku o 29 procent i wyniósł 1,691 miliarda dolarów. Zysk operacyjny wzrósł o 25 procent i wyniósł 2,652 miliarda dolarów.

Wyniki te były zgodne z oczekiwaniami, więc inwestorzy i analitycy skupili się na prognozach spółki dotyczących tego roku.

PSA chce, by na koniec roku jego marża w dziale samochodów osobowych wyniosła 4,2 procent.

Swój sukces PSA zawdzięcza dużej liczbie nowych, atrakcyjnych modeli. Peugeot 206 jest obecnie najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, zaś model 307 szybko zmniejsza dystans do wieloletniego lidera na rynku - niemieckiego Golfa.

Jednocześnie PSA używa dla swoich samochodów trzech głównych płyt podłogowych, dzięki czemu znacznie ogranicza koszty.

Sukces francuskiego koncernu potwierdzają ostatnie dane. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podało w środę, że w styczniu sprzedaż PSA wzrosła o 9,3 procent, podczas gdy cały zachodnioeuropejski rynek zanotował 1,3-procentowy spadek.

W ubiegłym roku udział PSA w europejskim rynku wzrósł do 14,4 procent z 13,1. Spółka chce w tym roku sprzedać 3,25 miliona samochodów wobec 3,133 miliona w 2001.

((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))