Prawie połowa (47 proc.) firm działających w Polsce prowadziła w ubiegłym roku kompleksowe programy motywacyjne skierowane do kontrahentów i partnerów biznesowych, a 14 proc. chce takie inicjatywy wdrożyć. Wzrosły również fundusze na ten cel — wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services.
Budżet na budowanie lojalności B2B wynosił średnio 530 tys. zł. To o 110 tys. zł więcej niż w 2014 r. Nie dość tego: aż 40 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że utrzyma te wydatki na podobnym poziomie, a 38 proc. zwiększyło nakłady na poszukiwania coraz to lepszych pomysłów na przywiązanie klientów biznesowych do swoich marek i produktów.
— Rosnące rok do roku budżety świadczą o tym, że firmy są przekonane nie tylko o konieczności, ale również skuteczności takich działań. Marketerzy doskonale zdają sobie sprawę, że z powodu coraz silniejszej konkurencji na rynku powinno się oferować partnerom biznesowym wartość dodaną — mówi Dariusz Deszczka, menedżer segmentu lojalność i motywacja w biznesie w Sodexo.
Najpopularniejszymi benefitami B2B — według analiz tej firmy — są niezmiennie nagrody rzeczowe i gotówka, ale sukcesywnie rośnie wartość kuponów i kart przedpłaconych. Powód jest oczywisty: beneficjenci programów lojalnościowych zaczęli doceniać możliwość samodzielnego wyboru swojej nagrody.
Efektywny program lojalnościowy (lub wsparcia sprzedaży) obejmuje wiele działań — od stworzenia strategii, regulaminu, zbudowania atrakcyjnego katalogu nagród, przez koordynację komunikacji z uczestnikami, po regularne zarządzanie i raportowanie. Rozumie to 31 proc. firm, dlatego przy takich przedsięwzięciach korzystają z outsourcingu.