Działający wcześniej pod nazwą Hyper Poland start-up poinformował o pozyskaniu 1,1 mln zł od rodzimego funduszu venture capital (VC) ValueTech Seed, utworzonego w ramach programu Bridge Alfa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Jest to pierwsza transakcja tego typu z udziałem spółki, która od lat pracuje nad technologią magrail, bazującą na lewitacji magnetycznej. Jej rozwiązanie ma umożliwić podróżowanie pociągiem nowej generacji z prędkością do 550 km/h. System transportowy Nevomo będzie dostosowany do istniejącej już infrastruktury kolejowej, a tym samym może stanowić etap pośredni w projektach budowy ultraszybkiej kolei próżniowej hyperloop.

Pieniądze pozyskane od ValueTech Seed przez Nevomo PE, spółkę córkę start-upu, zostaną spożytkowane na „rozwój technologii sekcjonowania i segmentacji synchronicznego silnika liniowego, który jest jednym z kluczowych elementów systemu magrail”, zaprojektowanie prototypu i przetestowanie go wraz z oprogramowaniem odpowiadającym za działania urządzenia, w tym optymalizację przyspieszenia, prędkości i zużycia energii.
Przemek Paczos, dyrektor finansowy w Nevomo, twierdzi, że realizacja pierwszej transakcji VC świadczy o osiągnięciu przez firmę „odpowiedniego stopnia dojrzałości wymaganego przez fundusze profesjonalnie inwestujące w start-upy technologiczne”. Przypomnijmy jednak, że fundusze z programu Bridge Alfa inwestują w projekty we wczesnej fazie rozwoju i oferowane przez nie kwoty najczęściej oscylują wokół 1 mln zł (ze względu na limity pieniędzy publicznych, jakie mogą przy tego rodzaju transakcjach być wykorzystane).
Dotychczas start-up zabiegał głównie o wsparcie inwestorów rozproszonych, pozyskiwanych w ramach akcji crowdfundingowych. Obecnie jest w trakcie trzeciej rundy equity crowdfundingowej prowadzonej na brytyjskiej platformie Seedrs — zebrał już 1,14 mln EUR (od ponad 800 inwestorów). Z tych pieniędzy planuje pokryć koszty m.in. testów komponentów systemu magrail, przygotowań do pilotażowego wdrożenia, ochrony patentowej i nowych prac badawczo-rozwojowych.
Czytaj także: Polska kolej przyszłości szuka inwestorów na Seedrs
Wcześniej projekty realizowane przez start-up zyskały także aprobatę NCBR — w połowie 2019 r. otrzymała dotację w wysokości 3,8 mln EUR. W gronie finansujących ma również aniołów biznesu. W magrail dwukrotnie zainwestował Piotr Hütter, stojący za rozwojem aptek Gemini (za pośrednictwem funduszu Hütter Private Equity). Jego zdaniem technologia Nevomo ma szansę zmienić oblicze transportu kolejowego, uwierzył także w siłę zespołu stojącego za projektem.
Według przedstawicieli Nevomo na rozwój swojej technologii start-up zebrał dotychczas ponad 7,8 mln EUR.