Gazele Biznesu myślą pozytywnie i walczą z kryzysem

Wojciech Kowalczuk
opublikowano: 2009-03-24 11:21

Nie czekają na to, co przyniesie im przyszłość, biorą sprawy we własne ręce i działają. To przykłady do naśladowania.

Menedżerowie firm — Gazel Biznesu, czyli najbardziej dynamicznych średnich przedsiębiorstw — szybko zorientowali się, że z kryzysu obronną ręką wyjdą ci, którzy podejmą działania, nie czekając, aż objawi się ostateczna skala spowolnienia gospodarczego. Gazele Biznesu to firmy średniej wielkości notowane w corocznym rankingu publikowanym przez "Puls Biznesu" od dziewięciu lat. Ich cechy charakterystyczne, oprócz wielkości, to bardzo dynamiczny rozwój i przestrzeganie zasad etyki gospodarczej. Gazele reprezentują różne branże, jednak w poszczególnych edycjach rankingu daje się zauważyć dominację przedstawicieli wybranych dziedzin gospodarki.

ZOBACZ STRONĘ GAZEL!

Przed rokiem ranking był pełen firm handlujących złomem, stalą i wytwarzających stalowe elementy konstrukcji. Najnowszą edycję zdominowały przedsiębiorstwa z branży energetycznej, elektrotechnicznej, ich podwykonawcy, a także deweloperzy. Ta ostatnia branża jako pierwsza odczuła skutki kryzysu. Jednak niezależnie od specjalizacji, Gazele Biznesu opracowują warianty awaryjne — takie, które pomogą im rozwinąć działalność na nowych rynkach, zaistnieć w zupełnie nowych obszarach działalności lub przynajmniej przetrwać najtrudniejszy czas bez większych strat. Choć strategie działania są różne, to Gazele Biznesu, podobnie jak te prawdziwe — żyjące na sawannie, przed zagrożeniem ratują się ucieczką. Uciekają do przodu, stawiając na rozwój. Czasami na nowe, niezagospodarowane obszary rynku. Nigdy nie zamierają w wyczekiwaniu, bo w kryzysie ten, kto się zagapi — przegra.

Co o szansach tkwiących w kryzysie sądzą "Gazele"?

Leszek Cichocki, członek zarządu firmy Mega
To prawda, że w ostatnich miesiącach popyt na produkowane przez nas naczepy samochodowe spadł. Ponieważ jednak, jako jedna z nielicznych firm w regionie, dysponujemy sprzętem do obróbki wielkogabarytowych elementów ze stali, zwiększamy wpływy z tej właśnie działalności. Jako podwykonawca produkujemy np. elementy żurawi dźwigowych. Niedawno zaczęliśmy także wytwarzać elementy stalowe, wykorzystywane np. w budownictwie mostowym.

Bartłomiej Ślęczka, dyrektor Telpolu
Sprzęt RTV i AGD sprzedaje się nie gorzej niż kilka miesięcy temu. Wyraźny spadek popytu dotknął tylko rynek komputerów. Mimo to szukamy nowych dróg. Jedną z nich jest rozwój handlu w internecie. Utworzyliśmy dwa sklepy internetowe — Nonstop.com.pl oraz Superelektro.com.pl by w ten sposób dopasować się do tendencji w dzisiejszym handlu. Zaobserwowaliśmy, że w internecie przewagę zdobywają te firmy, które mają własne magazyny i umowy z producentami, a nie ograniczają się do pośrednictwa.

Zenon Sobczak, prezes Trans-Kolu
Handlujemy paliwem, hurtowo i na własnych stacjach benzynowych. Objawów poważnego kryzysu nie zaobserwowaliśmy, ale przygotowujemy się na ich ewentualne nadejście. Sposobem jest poszerzenie zasięgu i dywersyfikacja działalności. Chcemy wyjść poza Wielkopolskę. Rozważamy też m.in. dostarczanie paliw firmom budowlanym bezpośrednio do miejsc w których prowadzą one prace. To ciekawi, ale niezwykle wymagający odbiorcy.

Jacek Stanisław Banaszak, prezes Dom-Eko
Zapotrzebowanie na mieszkania nie spada. To deweloperzy "nabudowali" trochę za dużo, bo kiedy w tej branży rentowność wzrosła kilkakrotnie, do wznoszenia mieszkań zabierały się firmy, niemające zbyt wiele wspólnego z deweloperką. Teraz lokale muszą stanieć, a rentowność spaść do rozsądnego poziomu. Prawdziwi deweloperzy zadowolą się i nim, a z branży odejdą ci, którzy przyszli do niej, aby zrobić szybkie pieniądze.

Więcej komentarzy "Gazel" znajdziesz we wtorkowym "Pulsie Biznesu".

Kierowanie firmą w czasie kryzysu nie musi być trudne. Przeczytaj rady ekspertów. Zobacz, jak w trudnych chwilach radzą sobie inni. Szukaj rad, inspiracji i prostych rozwiązań w „Pulsie Biznesu" i na stronie kryzysk.pb.pl

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce