Spis treści:
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | ||||||||||||
| Raport bieżący nr | 13 | / | 2017 | |||||||||
| Data sporządzenia: | 2017-01-25 | |||||||||||
| Skrócona nazwa emitenta | ||||||||||||
| GPW | ||||||||||||
| Temat | ||||||||||||
| Decyzja spółki zależnej o zmianie stosowanych dotychczas zasad opodatkowania i skorygowaniu rozliczeń podatku VAT | ||||||||||||
| Podstawa prawna | ||||||||||||
| Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne. | ||||||||||||
| Treść raportu: | ||||||||||||
| Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. („GPW”, „Spółka”) informuje, że w dniu 25 stycznia 2017 r. otrzymał od Zarządu Towarowej Giełdy Energii S.A. („TGE”), spółki zależnej, w której GPW posiada 100% udziałów, informację o decyzji podjętej przez Zarząd TGE, o zmianie stosowanych dotychczas przez TGE zasad opodatkowania niektórych usług i jednoczesnym skorygowaniu rozliczeń podatku od towarów i usług („VAT”) z tego tytułu. Na przestrzeni lat 2011-2016 TGE traktowała pobierane opłaty giełdowe dotyczące transakcji zawieranych na Rynku Praw Majątkowych, Rynku Terminowym Towarowym Energii Elektrycznej i Gazu oraz opłaty z tytułu prowadzenia Rejestru Świadectw Pochodzenia (razem zwane „Opłatami”), jako opłaty zwolnione z podatku VAT. Zarząd TGE poinformował Zarząd GPW, że w ramach przeglądu podatkowego rozliczeń VAT TGE zlecone zostało przygotowanie kilku zewnętrznych, niezależnych interpretacji przepisów podatkowych, odnoszących się do kwestii naliczania VAT od opłat giełdowych pobieranych przez TGE. Pomimo braku jednoznaczności otrzymanych opinii podatkowych, Zarząd TGE podjął decyzję o zmianie stosowanych dotychczas zasad opodatkowania i skorygowaniu rozliczeń podatku VAT dotyczących Opłat, przyjmując opinię, że w świetle regulacji ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r., TGE nie była uprawniona do stosowania zwolnienia z VAT dla pobieranych Opłat. Jednocześnie TGE poinformowała Zarząd GPW, że uprzednio stosowane przez nią podejście polegające na traktowaniu przedmiotowych Opłat jako podlegających zwolnieniu z opodatkowania VAT wynikało z odmienności posiadanych interpretacji przepisów podatkowych. W ocenie TGE mogły budzić one rozbieżności interpretacyjne co do zakresu i sposobu ich stosowania, a TGE bazowała w swym dotychczasowym podejściu na opinii niezależnego doradcy, która wskazywała na możliwość zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do Opłat. W ślad za powyższym Zarząd TGE podjął decyzję o zmianie stosowanych dotychczas zasad opodatkowania od 1 stycznia 2017 r. i skorygowaniu nieprzedawnionych rozliczeń podatku VAT. Skutkiem tej decyzji będzie konieczność wystawienia faktur korygujących dla kontrahentów TGE z żądaniem dopłaty niepobranego podatku VAT dotyczącej nieobjętych przedawnieniem zobowiązań podatkowych wynikających z Opłat (w okresie od grudnia 2011 r. do grudnia 2016 r. włącznie) o łącznej wartości 69,8 mln zł. Równocześnie TGE będzie zobowiązana do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego kwoty powstałej zaległości podatkowej wynikającej z faktur korygujących, które zostaną wystawione kontrahentom TGE oraz odsetek od zaległości podatkowej w wysokości 10,2 mln zł. Kontrahenci, co do zasady, powinni mieć prawo do odliczenia kwot podatku VAT z ww. faktur korygujących w bieżącym lub przyszłych okresach rozliczeniowych. Szacuje się, że ostatecznym kosztem wynikającym z procesu korekt po stronie TGE będzie koszt odsetek od zaległości w wysokości 10,2 mln zł. Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 16 kwietnia 2014 r. Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i Dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/82/WE (Dz. Urz. UE L Nr 173) („Rozporządzenie MAR”). |
||||||||||||
| MESSAGE (ENGLISH VERSION) | |||
| Current Report No. 13/2017Date: 25 January 2017Subject: Decision of a subsidiary to change the previously applicable tax policy and to adjust VAT paymentsLegal basis: Article 17 (1) of MAR – Inside informationContent:The Management Board of the Warsaw Stock Exchange (“GPW”, “Company”) announces that it was informed on 25 January 2017 by the Management Board of the Polish Power Exchange (“TGE”), a subsidiary of which GPW holds 100%, about a decision made by the TGE Management Board concerning a change of TGE’s previously applicable tax policy regarding certain services and a concurrent correction of relevant value added tax (“VAT”) payments.In 2011 – 2016, TGE considered exchange fees charged on transactions concluded on the Property Rights Market, the Electricity and Gas Forward Market and for the maintenance of the Register of Certificates of Origin (jointly “Fees”) to be fees exempt from VAT.The TGE Management Board has informed the GPW Management Board that following a tax review of TGE’s VAT payments, it commissioned several independent third-party interpretations of tax regulations concerning VAT on exchange fees charged by TGE. Even in the absence of consistency of the received tax opinions, the Management Board of TGE has decided to change the previously applicable tax policy and to correct VAT payments relating to the Fees basing on the opinion that in the light of the VAT Act applicable as of 1 January 2011 TGE was not eligible to use the VAT exemption for charged Fees.Furthermore, TGE has informed the Management Board of GPW that its previous approach where the Fees were considered to be exempted from VAT was based on a different interpretation of tax regulations. In the opinion of TGE they could lead to different interpretations as to the scope and method of their application, and that TGE’s previous approach relied on the opinion of an independent advisor which suggested that a VAT exemption could apply to the Fees.Further to the foregoing, the TGE Management Board has decided to change the previously applicable tax policy as of 1 January 2017 and to correct VAT payments which are not overdue. The decision requires the issuance of correction invoices to TGE’s counterparties, requesting them to pay the VAT not previously charged for tax liabilities which are not overdue as a result of the Fees (for the period from December 2011 to December 2016, inclusive) in the total amount of PLN 69.8 mn.At the same time, TGE will be required to pay to the account of the tax office an amount of the resulting tax debit under correction invoices to be issued to TGE’s counterparties and additionally the interest on the tax debit at PLN 10.2 mn.As a rule, counterparties should be entitled to deduct the VAT, i.e., the entire amount of the correction invoices, in the current or future financial periods.According to estimates, the final cost of the correction of TGE’s invoices will be the interest cost on the debits at PLN 10.2 mn.Legal basis: Article 17 (1) of Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on market abuse (market abuse regulation) and repealing Directive 2003/6/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directives 2003/124/EC, 2003/125/EC and 2004/72/EC (EU Legal Journal L 173) (“MAR”). |
|||
INFORMACJE O PODMIOCIE >>>
| PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ | |||||
| Data | Imię i Nazwisko | Stanowisko/Funkcja | Podpis | ||
| 2017-01-25 | Paweł Dziekoński | Wiceprezes Zarządu | |||
| 2017-01-25 | Dariusz Kułakowski | Członek Zarządu | |||