Jak firmy zamierzają radzić sobie z inflacją

Justyna Klupa
opublikowano: 2023-08-23 20:00

40 proc. przedsiębiorców planuje skorzystać z finansowania zewnętrznego, a co piąty rozważa inwestycje ograniczające zużycie energii. Są też tacy, którzy myślą o zawieszeniu działalności.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • O co najbardziej martwią się przedsiębiorcy?
  • Co firmy zamierzają zrobić, żeby przetrwać wzrost cen?
  • Ile wynosi zadłużenie przedsiębiorstw w KRD?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wysoka inflacja niekorzystnie wpływa na firmy. I choć z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w zeszłym miesiącu wyniosła ona 10,8 proc. w ujęciu rocznym, co oznacza kolejny spadek tego wskaźnika, nie skutkuje to poprawą nastrojów wśród przedsiębiorców. A przynajmniej nie wskazują na to wyniki najnowszego Barometru EFL.

Jak podkreśla Radosław Woźniak, pełniący funkcję prezesa zarządu EFL, inflacja w dalszym ciągu stanowi największą obawę MŚP. Prawie wszyscy przedsiębiorcy biorący udział w badaniu martwią się o dalszy wzrost inflacji (90 proc.). Czego jeszcze boją się firmy? Między innymi rosnących kosztów prowadzenia działalności, czyli np. wynajmu powierzchni handlowej i kosztów energii elektrycznej. Tego obawia się 65 proc. ankietowanych. Zmartwieniem przedsiębiorców jest również spadek popytu i niekorzystne rozwiązania legislacyjne (po 10 proc.). Są również tacy, którzy wskazują na brak pracowników (5 proc.) i brak zdolności kredytowej (4 proc.).

Firmy nie składają broni

Jakie działania zamierzają podjąć przedsiębiorcy w obliczu wzrostu cen i inflacji? Z badania wynika, że największa część mikro, małych i średnich firm planuje starać się o zewnętrzne finansowanie. Takiej odpowiedzi udzieliło czterech na 10 ankietowanych. Przy czym małe przedsiębiorstwa są bardziej skłonne do tego kroku niż średnie (odpowiednio: 47 proc. i 31 proc.).

Co piąty ankietowany (21 proc.) planuje inwestycje mające na celu ograniczenie zużycia energii, a im większa firma, tym większa skłonność do takiego działania. Preferuje je 7 proc. mikroprzedsiębiorstw, 27 proc. małych i 30 proc. średnich.

- Zielone aktywa stanowią coraz większą część inwestycji firmowych, i to zarówno biorąc pod uwagę środki transportu czy maszyny i urządzenia. Ten trend będzie się umacniać – mówi Radosław Woźniak.

Bez pomysłu

Natomiast niewielki odsetek firm (8 proc.) w odpowiedzi na rosnące ceny planuje rezygnację z premii i podwyżek. Na taki krok wskazywali najczęściej przedsiębiorcy z branż HoReCa (17,5 proc.), transportowej (12,5 proc.) i handlowej (10 proc.).

Warto podkreślić, że wśród badanych jest znaczny odsetek przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad zakończeniem działalności. Taki krok rozważa 8 proc. ankietowanych, są to głównie mikrofirmy (18,5 proc.).

Co ciekawe, aż 32 proc. przedsiębiorców jeszcze nie ma pomysłu, jak poradzić sobie z wysokimi kosztami prowadzenia działalności. Na taką odpowiedź wskazywały najczęściej firmy transportowe (49 proc.) i budowlane (37,5 proc.)

Inflacja maleje, ale nie oznacza to poprawy sytuacji finansowej przedsiębiorców. Jak wskazują dane Krajowego Rejestru Dłużników (KRD), od 2022 r. zaległości firm rosną. Aktualnie w bazie wpisanych jest 262,5 tys. przedsiębiorstw. Mają one do zwrotu łącznie 9,4 mld zł. Oznacza to, że od początku roku zadłużenie przedsiębiorstw wzrosło o 822 mln zł.

Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, powinny rozważyć wdrożenie także innych działań, które pomogą im przetrwać wysoką inflację i wzrost cen. Dobrym rozwiązaniem jest ograniczanie ryzyka biznesowego przez sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahentów.