Jedno z najnowszych badań Visa potwierdza – MŚP, będące jednym z filarów gospodarki, cieszą się zaufaniem 37 proc.[1] ankietowanych z Polski, wyprzedzając w tym obszarze większe firmy. Co ma największy wpływ na poziom zaufania wśród respondentów z naszego kraju?
Ankietowani wskazali na wyróżniki w postaci indywidualnego podejścia do klientów i stawiania ich potrzeb na pierwszym miejscu. To przewaga konkurencyjna, którą warto wzmacniać poprzez uważne przyglądanie się oczekiwaniom konsumentów czy zwracanie uwagi na to, jak AI zmienia krajobraz e-commerce.
Bezpieczeństwo cyfrowej podróży zakupowej
W szybko rozwijającym się świecie handlu internetowego klienci mają jasno sprecyzowane potrzeby dotyczące finalizacji transakcji. Ponad dwie trzecie[2] ankietowanych Polaków plasuje bezpieczeństwo na szczycie listy czynników decydujących o wyborze metody, którą płacą. Ważna jest dla nich także szybkość płatności – cztery piąte respondentów poświęca na to mniej niż 30 sekund.
Z kolei wcześniejsza analiza rynku wykazała, że 11 proc.[3] Polaków deklaruje rezygnację z zakupów, gdy trzeba szukać fizycznej karty płatniczej. Pokazuje to, jak ważna jest dla nich wygoda w tym obszarze.
Technologia w służbie małego biznesu
Visa, jako jeden ze światowych liderów płatności cyfrowych, rozumie te potrzeby i tworzy technologie, które wspierają nie tylko duże organizacje, ale też mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Wśród dostępnych rozwiązań są m.in. bardziej intuicyjne metody płatności, takie jak Visa Mobile.
Pozwala ona uniknąć wielokrotnego ręcznego wprowadzania danych karty i umożliwia płacenie numerem telefonu w sklepach online, które wprowadziły to rozwiązanie do swoich bramek płatniczych. To nie tylko większa wygoda – dzięki tokenizacji (zastępowaniu wrażliwych danych unikalnym tokenem) metoda ta zyskuje dodatkową warstwę zabezpieczeń.
Nowa era handlu – agenci AI
W ciągu ostatnich 5 lat Visa zainwestowała ponad 12 mld USD, m.in. w technologie zapobiegające oszustwom i wzmacniające ogólne bezpieczeństwo sieci Visa. Inwestycje te dotyczą także technologii z obszaru sztucznej inteligencji, które mogą analizować miliardy transakcji rocznie, oceniając ich poziom ryzyka.
Tu jednak rola AI się nie kończy, ma ona bowiem potencjał, by dodatkowo spersonalizować cyfrowe doświadczenia zakupowe – za pośrednictwem agentów AI. Mogą oni zmienić sposób, w jaki konsumenci na całym świecie będą przeglądać oferty, dokonywać wyborów i kupować.
Visa czerpie z potencjału swojej globalnej sieci płatniczej oraz dziesięcioleci doświadczenia, aby zwiększać zaufanie i bezpieczeństwo handlu opartego na sztucznej inteligencji. Visa Intelligent Commerce umożliwia agentom AI samodzielne wyszukiwanie i dokonywanie zakupów, a nowe rozwiązanie – Trusted Agent Protocol – ustanawia podstawowe ramy dla handlu opartego na agentach AI i umożliwia bezpieczną komunikację między nimi a sprzedawcami na każdym etapie transakcji.
Jak widać, Visa dąży do tego, aby małe i średnie przedsiębiorstwa miały dostęp do tych samych zaawansowanych technologii, z których korzystają duże firmy, w tym narzędzi pomagających ograniczać oszustwa, usprawniać proces płatności oraz tworzyć fundament pod spersonalizowany handel oparty na agentach AI.
Partnerem publikacji jest Visa
[1] Badanie przeprowadzone przez firmę Morning Consult na zlecenie Visa w maju 2025 r. na reprezentatywnej próbie ogólnej populacji w sześciu krajach: Polska, Czechy, Węgry, Rumunia (n=1000) oraz Chorwacja i Słowacja (n=300).
[2] O ile nie wskazano inaczej: Badanie Visa E-Commerce Payment Study (CEE) 2025. Badanie objęło Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię, Słowację oraz Słowenię i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą RESPONSE NOW s.r.o. w marcu 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw.
[3] Dane z badania Visa przeprowadzonego w marcu i kwietniu 2024 r. wśród 8 000 konsumentów we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, Niemczech, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Ponadto przeprowadzono ankietę wśród 516 brytyjskich decydentów biznesowych. Danym zostały nadane wagi w celu przybliżenia populacji dorosłych w oparciu o płeć, poziom wykształcenia, wiek, rasę i region.
