Jak projektować strony, które nikogo nie wykluczają

Marta Maj
opublikowano: 2023-03-07 20:00

Wytyczne WCAG wyjaśniają, jak tworzyć strony internetowe i aplikacje - tak, żeby były dostępne dla wszystkich, także dla osób z niepełnosprawnościami.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co dla firm oznaczają wytyczne WCAG
  • jak tworzyć strony dostępne dla osób niepełnosprawnych
  • jak wygląda weryfikacja dostępności
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zgodnie z dyrektywą unijną 2019/882 firmy oferujące usługi będą miały obowiązek dostępności cyfrowej – wejdzie ona od 28 czerwca 2025 r. Adaptowanie swoich stron do wymogów dyrektywy jako pierwsze rozpoczęły instytucje publiczne jako pierwsze rozpoczęły proces, a teraz wzięły się za to banki.

Czym jest WCAG

WCAG (ang. Web Content Accessibility Guidelines – wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych) określają, jak powinna wyglądać i funkcjonować strona internetowa, aby była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Pierwsza wersja dyrektywy pojawiła się w 1999 r., kolejna w 2008, a obecnie obowiązująca, pod nazwą 2.1 – w 2018 r. Wymogi związane z tym aktem są wiążące dla już istniejących, jak i nowych witryn. Strony internetowe i aplikacje mobilne, które spełniają warunki dyrektywy, określone są jako dostępne cyfrowo.

Mimo że przepisy dyrektywy nie są na razie obligatoryjne dla sektora prywatnego, to już teraz wiele firm stara się je wdrożyć. Chcą bowiem dotrzeć do jak największej liczby klientów, a także spełniać wytyczne związane ze zrównoważonym rozwojem.

Wytyczne dla stron

Obecne wymogi związane z WCAG opierają się na czterech zasadach: postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości oraz kompatybilności. Mają one ułatwić korzystanie z internetu użytkownikom, którzy spotykają się z trudnościami w odbiorze treści.

Standard postrzegalności oznacza opracowanie stron internetowych w taki sposób, by bez przeszkód mogły z nich korzystać osoby z defektem zmysłu wzroku, słuchu bądź dotyku.

— Przykładami takich rozwiązań są opisy przy zdjęciach czy grafikach, napisy, transkrypcje tekstowe lub audiodeskrypcje do filmów oraz opcja zwiększenia tekstu. Ważna jest też logiczna struktura nagłówków w tekście i dostosowywanie szerokości ekranu do urządzenia — mówi Aleksander Makowski, ekspert ds. portali i rozwiązań Content Management System z firmy e-point.

Wytyczna funkcjonalności oznacza łatwą nawigację między podstronami i różnymi zakładkami dostępnymi na witrynie.

— Osoby niepełnosprawne często korzystają tylko z myszki albo klawiatury. Trzeba wziąć to pod uwagę, tworząc stronę i treści. Należy zadbać o dokładne opisanie wszystkich elementów, takich jak tytuły i linki, ponieważ odpowiadają one za poruszanie się na stronie — radzi Aleksander Makowski.

Zgodnie z zasadą zrozumiałości treści powinny być tworzone w sposób przystępny i nieskomplikowany. Oznacza to używanie prostych słów, unikanie trudnych wyrażeń, wyjaśnianie skrótów oraz dostępne i logiczne komunikaty błędów w formularzach wraz z podpowiedziami, jak je poprawić.

— Ostatnia zasada opiera się na dostosowaniu treści i funkcji w taki sposób, by działały na każdym urządzeniu, a więc komputerze, zewnętrznym czytniku czy telefonie. Wobec tego kod powinien być ustandaryzowany, by wyświetlanie treści na różnych urządzeniach przebiegało bez problemów — wskazuje ekspert.

Użytkownicy zweryfikują

Kontrolą stron pod kątem spełniania kryteriów WCAG zajmują się zazwyczaj firmy lub fundacje wspierające osoby niepełnosprawne. Podczas takiego przeglądu przeprowadzana jest analiza ekspercka całego portalu lub jego części. Drugim etapem jest weryfikacja przeprowadzana przez użytkowników z niepełnosprawnościami – pokaże ona, czy zmiany faktycznie ułatwiają im korzystanie ze strony. Dzięki temu w realny sposób można ustalić, z jakimi problemami zmagają się osoby niepełnosprawne w internecie. Dobrą praktyką jest przygotowanie raportu, który wskaże stopień spełnienia wymogów dyrektywy i będzie zawierał propozycje ewentualnych usprawnień.