Jak zdobyć awans? W siedmiu krokach

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2024-05-13 20:00

Uważasz, że zatrzymałeś się na swojej ścieżce zawodowej? Poznaj sprawdzone sposoby na przyciągnięcie uwagi szefa i zapewnienie sobie awansu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie warunki musisz spełnić, by dostać awans
  • czy zawodowa mobilność pomoże ci się wybić
  • dlaczego nie powinieneś być skrzypiącym kołem
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja


Jak mawiał Abraham Lincoln, najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej tworzenie. Jeśli dążysz do rozwoju swojej kariery, ale nie wiesz, od czego zacząć, oto kilka kroków, które możesz podjąć, aby zdobyć wymarzony awans zawodowy.

1. Skończ z przytakiwaniem

„Jeśli masz pracowników, którzy ci przytakują, zwolnij ich” — radził Stephen Covey, amerykański guru rozwoju osobistego, autor słynnych „7 nawyków skutecznego działania”. Lojalność nie oznacza bezmyślnego przyjmowania poglądów swoich przełożonych. Kiedy pracownicy nie otrzymują wynagrodzenia za nadgodziny lub fabryka zanieczyszcza pobliską rzekę, warto się temu przeciwstawić. Oczywiście odwaga może skutkować tym, że zostaniesz uznany za czarną owcę, przez co staniesz się ofiarą krytyki i mobbingu, a nawet pierwszą osobą do zwolnienia. Czy jednak milczenie i pójście na kompromisy moralne nie zaszkodzi ci bardziej? Akceptując działania szkodliwe dla środowiska naturalnego lub wizerunku pracodawcy, ryzykujesz swoją karierę.
Rozsądek nakazuje jednak unikanie otwartej konfrontacji. Bądź dyplomatą. Zamiast oskarżać szefostwo o głupotę lub niemoralność, skup się w rozmowach z nim na konsekwencjach takiego postępowania. Możesz zapytać szefa: „Jak myślisz, co by się stało, gdyby media nagłośniły tę sprawę?”.

2. Dbaj o reputację

Markus Noethiger, konsultant PwC, szacował, że reputacja stanowi trzy czwarte wartości przedsiębiorstwa. Można chyba zaryzykować tezę, że pozytywna opinia to 75 proc. wartości każdego profesjonalisty. Łatwo jednak ją nadszarpnąć, nie wykazując zaangażowania w pracę i unikając wysiłku potrzebnego do osiągnięcia celów firmy. Brak inicjatywy, motywacji czy samodyscypliny może z kolei sugerować brak zainteresowania własnym rozwojem zawodowym. Naszej renomie może również zaszkodzić aktywność w czasie wolnym — weźmy jako przykład publikowanie w mediach społecznościowych treści obraźliwych, nietolerancyjnych lub niekulturalnych. Wystarczy parę słów, by zniweczyć reputację, a jej odbudowa może zająć lata.

3. Znajdź to, co lubisz

Niełatwo emanować energią, gdy zajmujemy się czymś, co nie współgra z naszymi zainteresowaniami. Czasem ktoś w miarę poznawania określonych zadań zaczyna je lubić, ale znacznie częściej zajęcia niezgodne z naszą pasją, choćby wysoko płatne, wywołują poczucie męczarni lub nudy. Z tego płynie wniosek, że choć pieniądze mają znaczenie, nie powinny być głównym motywem wyboru branży, zawodu czy ścieżki kariery. Trudno prezentować się z jak najlepszej strony, gdy obowiązki służbowe napełniają nas niespełnieniem, frustracją i żalem do świata.

Zamiast oskarżać siebie o brak zaangażowania, zastanów się, czy problem nie leży raczej w charakterze twojego zajęcia. Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, rozważ zmianę pracy.

4. Nie skacz po firmach

Klucz do sukcesu tkwi w umiejętności mądrego rezygnowania. Pamiętaj, że impulsywne rzucanie pracy po sprzeczce z szefem czy kilku miesiącach słabszych wyników nie przysporzy ci uznania na rynku. Takie zachowanie przystoi dzieciom, a nie dojrzałym, odpowiedzialnym osobom. Zanim podejmiesz decyzję o odejściu, weź pod uwagę różne możliwości wewnątrz organizacji, sprawdzając, czy nie byłoby ci lepiej w innym zespole lub dziale. Prawdziwi zwycięzcy nie załamują się porażkami, ale wyciągają z nich naukę i nieustannie dążą do celu, w determinacji zaś nie mają sobie równych.

Niektórzy pracownicy wykorzystują zmianę pracy jako sposób na szybsze osiągnięcie wyższej pozycji zawodowej. Z badań wynika jednak także przeciwna tendencja: osoby, które rozwijają swoje umiejętności i budują stabilne sieci zawodowe w jednej firmie, często czerpią z tego długoterminowe korzyści zawodowe.

5. Ucz się nowych rzeczy

Osoby z wyższym wykształceniem zarabiają średnio więcej i mają większe szanse na zdobycie awansu — wynika z przygotowywanego przez College Board raportu „Education Pays". Reprezentanci działów HR mówią to samo: jeśli chcesz piąć się po szczeblach kariery, musisz się uczyć. Niestety, nie każdy ma czas i pieniądze na formalną edukację menedżerską czy branżową. Co można im radzić?

Według Dasa Narayandasa, wykładowcy w Harvard Business School, jest wiele innych możliwości niż studia MBA, które mogą przynieść korzyści zarówno pracownikowi, jak też jego pracodawcy. Profesor zaleca kursy online, platformy społecznościowe oraz interaktywne narzędzia edukacyjne. Są one elastyczne, natychmiast dostępne i pozwalają pracownikom zdobywać umiejętności w kontekście, w którym będą wykorzystywane. Są XXI-wieczną formą szkolenia w miejscu pracy.

6. Rozwijaj inteligencję emocjonalną

Talent, pilność czy fachowa wiedza to tylko część równania sukcesu. Równie istotna jest umiejętność przekonywania innych ludzi, by docenili nasze wysiłki i zalety. Wchodzimy tutaj w sferę kompetencji, które nie zawsze potwierdzają dyplomy i certyfikaty — mianowicie inteligencję emocjonalną (IE). Zdaniem Adama Granta, psychologa organizacji z Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii, IE przydaje się szczególnie w doradztwie, obsłudze klienta oraz niektórych dziedzinach przywództwa.

Inteligencja emocjonalna to umiejętność zarządzania swoimi emocjami, zwłaszcza tymi, które uważamy za trudne — jak strach, zazdrość czy gniew. Ile razy ktoś stracił szansę na awans, bo dał się ponieść złości? Nie bez powodu, zachęcając do przeciwstawienia się błądzącym szefom, podkreślaliśmy wagę dyplomacji. Badania wyraźnie pokazują, że osoby konfliktowe częściej tracą pracę niż te, które mogą być mniej kompetentne, ale cechują się życzliwością, autentycznym zaangażowaniem i otwartością na współpracę.

7. Nie bądź skrzypiącym kołem

W powyższej zasadzie chodzi o pozytywne podejście oraz gotowość do działania. Głównym elementem jest unikanie defetyzmu. Podczas gdy maruda wszędzie widzi problemy, człowiek produktywny wierzy, że wszystko da się zrobić. Taka postawa jest sygnałem dla szefa, że w firmie jest ktoś, kto zminimalizuje jego obciążenia. Promowanie takiej osoby leży w interesie lidera.

Wade Boggs, wielki amerykański baseballista, trafnie zauważył, że pozytywne nastawienie może wywołać łańcuch reakcji składający się z pozytywnych myśli, wydarzeń i rezultatów. To katalizator, który prowadzi do osiągnięcia wyjątkowych rezultatów.