Przeznaczenie biur wciąż się zmienia. Jakich funkcji oczekują od nich pracownicy? Mają być one miejscem bezpośredniej współpracy i dzielenia się pomysłami, w którym zatrudnieni mają czuć się dobrze. 55 proc. badanych uważa, że biura są niezbędne do budowania kultury organizacyjnej firmy. Z kolei ponad 60 proc. respondentów zwraca uwagę na aspekt towarzyski. Ich zdaniem najważniejszą częścią biurowego życia jest możliwość spotkania się ze współpracownikami.
Z najnowszych badań firmy doradczej JLL wynika, że najczęściej (64 proc.) pracownicy wykonują obowiązki służbowe w biurach dwa dni w tygodniu.
Praca hybrydowa
Autorzy badania podkreślają, że w Polsce modele pracy hybrydowej cieszą się w firmach sporą popularnością. Podwładni wykonują obowiązki służbowe np. dwa dni w biurze i trzy dni w domu lub na odwrót. Tylko 25 proc. pracodawców wymaga od pracowników obecności w przedsiębiorstwie przez dwa lub trzy dni w tygodniu. Natomiast 20 proc. podwładnych wskazało, że ma pełną elastyczność w wyborze miejsca pracy.
– Większość pracowników preferuje pracę hybrydową, z czego połowa chciałaby przychodzić do biura tylko jeden dzień w tygodniu, natomiast 16 proc. - dwa dni w tygodniu. Pracownicy traktują biuro jako miejsce spotkań ze współpracownikami – mówi Jakub Zieliński, szef od strategii w firmie doradczej JLL.
Zwraca ponadto uwagę, że pracę stacjonarną wybierają najczęściej pracownicy branży budowlanej i nieruchomości (77 proc) oraz sektora publicznego (71 proc.). Natomiast w najmniejszym stopniu wróciły do biur po pandemii osoby zatrudnione w takich branżach jak centra usług wspólnych (21 proc.) i bankowość (37 proc.). Jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o poszczególne miasta? Najwięcej osób pracujących stacjonarnie jest zatrudnionych w trójmiejskich biurach. Natomiast w Krakowie i w Warszawie podwładni wolą pracę zdalną.
Kultura biznesowa
Jakub Zieliński podkreśla, że współczesne biura stają się platformami do współpracy, miejscem zapewniającym rozwój zawodowy, a także są istotnym elementem kultury biznesowej.
– Obecnie pracownicy wracają chętnie do biur, które są funkcjonalne, dopasowane do ich potrzeb, a także ułatwiają im wykonywanie codziennych obowiązków służbowych. Warto tworzyć takie miejsca, w których podwładni czuliby się dobrze, postrzegali je jako benefit, a nie karę. Pracodawcy zauważają, że bardzo ważne jest dbanie o dobre samopoczucie pracowników poprzez udostępnianie im np. pokojów do masażu czy gimnastyki, a także wypełnianie przestrzeni biura naturalnymi elementami, w tym np. roślinnością – podkreśla Jakub Zieliński.