Jakość powietrza i komfort oddychania wszędzie, gdzie przebywa człowiek

  • Materiał partnera
opublikowano: 05-03-2021, 16:35
aktualizacja: 05-03-2021, 17:54

Rozmowa z Danielem Jaśkiewiczem, prezesem zarządu w Grupie Klima-Therm.

Firma Klima-Therm powstała w 1996 r. w Toruniu jako niewielkie przedsiębiorstwo działające w branży klimatyzacyjnej. Dziś jest międzynarodową grupą powiązanych kapitałowo spółek. Na czym polega państwa sukces?

Na przestrzeni 25 lat działalności udało nam się rozszerzyć kompetencje – z małej, czteroosobowej firmy o profilu handlowym staliśmy się czołowym na rynku dystrybutorem oraz producentem systemów klimatyzacyjnych i wentylacyjnych zatrudniającym ponad 500 pracowników w 6 spółkach w 5 krajach. Zmieniliśmy skalę działalności – tylko ostatnie 15 lat przyniosło siedmiokrotny wzrost przychodów firmy do poziomu przekraczającego 100 mln EUR. Firma zdynamizowała wolumen sprzedawanych urządzeń i umocniła kluczowe segmenty. W porównaniu z rokiem 2016 odnotowaliśmy prawie dwukrotny wzrost sprzedaży urządzeń klimatyzacyjnych typu split i multi split. Mówiąc bardziej obrazowo, w pięciu ostatnich latach zainstalowano prawie 390 tys. klimatyzatorów pochodzących z naszej dystrybucji. Warto podkreślić, że tym samym okresie o ponad 50 proc. wzrosła sprzedaż systemów komercyjnych typu VRF, co z kolei umocniło naszą pozycję na rynku dużych inwestycji.

W efekcie skutecznie przeprowadzonej restrukturyzacji części produkcyjnej naszego biznesu w 2020 r. osiągnęliśmy wolumen 3 tys. central wentylacyjnych – to pięć razy więcej w porównaniu z rokiem 2011, kiedy przejęliśmy spółkę Klimor.

Kolejnym powodem do dumy jest ubiegłoroczna sprzedaż urządzeń klimatyzacyjnych i grzewczych segmentu economy+ pod marką własną KAISAI, w rekordowej liczbie aż 68 tys. sztuk. To kolejny element naszej przewagi konkurencyjnej opartej na komplementarności rozwiązań i oferowaniu klientom wyboru pomiędzy rozwiązaniami z różnych segmentów cenowych.

Wreszcie sprzedaż zagraniczna, która już teraz stanowi jedną trzecią przychodów Grupy Klima-Therm. Otworzyliśmy się na nowych klientów i nowe rynki zbytu, a nasze produkty eksportowane są do ponad 40 krajów na świecie, w tym do Stanów Zjednoczonych i Kanady, gdzie działamy za pośrednictwem spółki zależnej Klimor USA Inc. Zagranica to z pewnością jedno z perspektywicznych źródeł intensyfikacji przychodów firmy.

Jak udaje się państwu utrzymać przewagę nad konkurencją?

Wspomniałem już o budowaniu przewagi konkurencyjnej opartej na komplementarności oferty. Dzięki łączeniu różnych segmentów rozwiązań, w różnych grupach cenowych oraz posiadając w portfolio marki dystrybucyjne oraz marki własne, jesteśmy w stanie podejść do potrzeb klienta w sposób kompleksowy i elastyczny względem konkretnych założeń inwestycyjnych. Jako producent wychodzimy poza zakres oferty standardowej i możemy dostarczać rozwiązania szyte na miarę najbardziej wymagającego projektu systemu klimatyzacji i wentylacji budynków.

Drugim, równie ważnym, jeśli nawet nie ważniejszym, atutem, którym konkurujemy na rynku, jest najwyższy poziom doradztwa techniczno-handlowego. Możemy się poszczycić największym w branży zespołem handlowym liczącym ponad 120 osób – ekspertów z wykształceniem kierunkowym i wieloletnim doświadczeniem w branży instalacji sanitarnych. Codziennie na sukces wszystkich spółek z Grupy Klima-Therm pracuje ponad pół tysiąca osób – w Polsce i za granicą. To one są naszym najcenniejszym kapitałem i siłą napędową organizacji. Dokładamy wszelkich starań, aby oferować im stabilne, bezpieczne i sprzyjające ich osobistemu rozwojowi środowisko pracy.

Motywujemy nasz zespół, stosując zróżnicowane narzędzia pozapłacowe, na które w 2020 roku przeznaczyliśmy prawie milion złotych. Być może średni staż pracy w firmie wynoszący obecnie 9 lat i 2 miesiące jest dowodem na to, że jesteśmy postrzegani jako dobry pracodawca – taką mam nadzieję.

Motto firmy brzmi „We care about air”. Czy atmosfera „na zewnątrz” jest dla państwa tak samo ważna jak powietrze wewnątrz pomieszczeń?

Odpowiedzialne, proekologiczne podejście do przedmiotu naszego biznesu traktujemy jako jeden z priorytetów. Urządzenia klimatyzacyjne i wentylacyjne oferowane przez Grupę Klima-Therm odpowiadają na postępujące zmiany legislacyjne oraz unijne dyrektywy dążące m.in. do zmniejszenia oddziaływania czynników chłodniczych na środowisko. W portfolio firmy znajdują się urządzenia korzystające z najnowszych, ekologicznych czynników chłodniczych, tj. m.in. R32, R454B, R452B czy R513A. Charakteryzują się one zerowym oddziaływaniem na warstwę ozonową oraz co najmniej o 50 proc. mniejszym potencjałem tworzenia efektu cieplarnianego w stosunku do czynników powszechnie stosowanych na rynku.

Jak rysuje się przyszłość Grupy Klima-Therm?

Przed nami proces ponownego otwarcia firmy na nowe możliwości, a te w najbliższej perspektywie rysuje przed nami segment OZE. W Polsce jest on szacowany na około 300 tys. nowych źródeł tzw. zielonej energii rocznie, z czego 35 tys. mają stanowić pompy ciepła powietrze-woda. Dynamicznie rosnący segment pomp ciepła wynika z nowej polityki energetycznej dla Polski na najbliższe lata, konieczności spełnienia wymogów UE względem minimalnej ilości energii z OZE oraz zmieniającej się świadomości konsumentów w kwestiach dbania o środowisko, w tym jakość i czystość powietrza. Dlatego w pierwszym etapie wdrażania segmentu OZE w Grupie Klima-Therm planujemy podwojenie sprzedaży pomp ciepła Fujitsu i Kaisai oraz rozszerzenie oferty o panele fotowoltaiczne, a następnie systemy magazynowania energii. Jestem przekonany, że produkty te doskonale wpiszą się w aktualne trendy, zapewniając nam kolejne pole do dynamizacji biznesu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane