Przedwstępna, warunkowa umowa sprzedaży FŁT jest efektem przeglądu opcji strategicznych, jakiego dokonuje właśnie kontrolowana przez Romana Karkosika grupa Boryszew. Przegląd, który zarząd rozpoczął ponad dwa miesiące temu, ma doprowadzić m.in. do określenia kluczowych aktywów grupy.

- Zapowiadaliśmy, że skupiamy się na działaniach stanowiących podstawę naszego biznesu. Decyzja o sprzedaży FŁT grupie Zhejiang XCC wynika bezpośrednio z założeń strategicznych, jakimi chcemy się kierować w działalności w najbliższych latach – mówi Wojciech Kowalczyk, p.o. prezesa Boryszewa.
FŁT nie jest firmą produkcyjną, ale zajmuje się przede wszystkim handlem łożyskami oraz częściami do ich produkcji.
- Taki profil działalności odbiega od kierunku, w jakim chcemy podążać jako grupa, czyli inwestycjom skoncentrowanym na wzmacnianiu produkcji – dodaje Wojciech Kowalczyk.
Decyzja w sprawie FŁT nie kończy przeglądu opcji strategicznych Boryszewa. W grupie nie ma jednak więcej podmiotów, które prowadziłyby działalność podobną do FŁT. Ewentualne przyszłe transakcje sprzedaży będą więc musiały dotyczyć innego typu firm.
Nabywca, Zhejiang XCC, specjalizuje się w produkcji łożysk, a działalność prowadzi w trzech chińskich strefach przemysłowych: w XinChang w prowincji Zhejiang, Hefei w prowincji Anhui oraz Dalian w prowincji Liaoning. Wytwarza łożyska na potrzeby wielu segmentów branży maszynowej (m.in. do samochodów, maszyn włókienniczych i tekstylnych oraz maszyn precyzyjnych czy pomp wodnych). Produkty sprzedaje m.in. do Stanów Zjednoczonych, Japonii, Korei i Brazylii. Przejęcie FŁT da spółce możliwość wejścia na wiele rynków Unii Europejskiej, szczególnie, że wraz z samą spółką nabywa również należące do niej, a rozpoznawalne na Starym Kontynencie znaki towarowe.
Cenę ustalono na 100 mln zł, jednak może ona się jeszcze zmienić w związku z m.in. wzajemnymi rozliczeniami pomiędzy Boryszewem a FŁT. Finalizacji transakcji sprzedający spodziewa się jeszcze przed końcem tego roku.

Grupa FŁT zamknęła zeszły rok ze skonsolidowanymi przychodami ze sprzedaży przekraczającymi 276 mln zł i zyskiem EBITDA wynoszącym 17,7 mln zł.