Kończą się działki dla parków handlowych. Newgate szuka partnera, by zdążyć z inwestycjami

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2025-10-27 16:18

Wkrótce nasyci się rynek powierzchni handlowych w małych miastach. Newgate chce uszczknąć jak najwięcej pozostałego tortu i proponuje spółkę joint venture inwestorom z kapitałem. W ciągu pięciu lat chce urosnąć prawie trzykrotnie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się

– jak szybko według Newgate rynek parków handlowych się wysyci

– co już osiągnął Newgate, a co chce osiągnąć do 2030 r.

– jak dziś wygląda rynek parków handlowych i jacy są główni gracze

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na początku października Newgate Investment, właściciel portfela parków handlowych w Polsce, ogłosił poszukiwania partnera do spółki joint venture. Wspiera go w tym firma doradcza Knight Frank.

– Pierwsze tygodnie od tego ogłoszenia potwierdzają, że Polska jako rynek inwestycyjny w nieruchomości handlowe jest interesująca dla firm zarówno z Europy, jak i zza Atlantyku – mówi Krystian Modrzejewski, dyrektor inwestycyjny w Newgate Investment.

Dla Newgate czas to pieniądz

Poszukiwanie partnera finansowego do spółki Krystian Modrzejewski tłumaczy koniecznością przyspieszenia inwestycji na polskim rynku oraz aktywnego finansowania projektów. Wspólnikowi obiecuje udział w zyskach.

– Rynek parków handlowych jest jeszcze nienasycony, ale według mnie to kwestia trzech, czterech lat, by w miejscowościach powyżej 15 tys. mieszkańców był bliżej nasycenia. To właściwy moment, by zabezpieczyć miejsce na podium wśród inwestorów w sektorze parków handlowych – mówi Krystian Modrzejewski.

Podkreśla przy tym, że to nie brak własnego kapitału, ale kwestia szybkiego uruchomienia dużych kwot jest przyczyną decyzji o utworzeniu spółki z inwestorem finansowym. Newgate należy do zarejestrowanej na Cyprze Torwell Group, a działalność w Polsce jest jedną z kilku, w które angażuje się grupa.

– Roczny budżet Newgate na inwestycje nie maleje, a nawet rośnie. Chodzi o to, żeby w okresie tych kilku najbliższych lat rósł wykładniczo, a nie liniowo – mówi Krystian Modrzejewski.

Koszt wybudowania parku handlowego zależny jest od lokalnych uwarunkowań. Budżet na uruchomienie dużego parku liczącego kilkanaście tys. m kw. sięga około 20 mln EUR, a czasem więcej.

Strategiczne cele

Przedmiotem transakcji ma być 28 parków handlowych z portfolio Newgate Investment o łącznej powierzchni 164,5 tys. m kw. (GLA). I ta część – oraz nowe parki handlowe powstające przy udziale potencjalnego partnera – miałyby wejść jako aktywa do spółki joint venture.

– Naszą ambicją jest takie powiększenie tego portfela, aby do 2030 r. uzyskał wartość 1 mld EUR – mówi Krystian Modrzejewski.

Cały portfel Newgate o wartości blisko 350 mln EUR, do którego należą też obiekty innego typu, liczy obecnie 231 tys. m kw. (GLA) i oprócz typowych parków handlowych znajdują się w nim również takie aktywa, jak centra typu convenience czy galerie handlowe.

Według Krystiana Modrzejewskiego w krajach Europy Zachodniej takich jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania po wysyceniu powierzchni w miastach kilkunastotysięcznych widać obecnie ekspansję parków handlowych do mniejszych lokalizacji.

– My na obecnym etapie nie koncentrujemy się na miejscowościach poniżej 15 tys. mieszkańców. Naszym priorytetem są lokalizacje w większych ośrodkach miejskich, w szczególności te, w których wcześniej funkcjonowały hipermarkety. W ich miejsce, we współpracy z uznanymi deweloperami, m.in. firmą Redkom Development, realizujemy nowoczesne parki handlowe. I to one są m.in. naszym celem inwestycyjnym – mówi Krystian Modrzejewski.

Boom na parki handlowe

Według firmy doradczej Avison Young obecnie w Polsce działa ponad 290 dużych parków handlowych, z których każdy ma ponad 5 tys. m kw. najmu. Łącznie zajmują one około 3,2 mln m kw. GLA, co stanowi 21 proc. nowoczesnych zasobów handlowych.

Prawdziwy boom na takie obiekty zaczął się po pandemii. Tylko w latach 2020-24 powierzchnia dużych parków handlowych wzrosła o 1,5 mln m kw. W pierwszej połowie 2025 r. oddano do użytku kolejnych 120 tys. m kw., a w drugiej połowie roku pojawić może się łącznie 340 tys. m kw. Bazując na informacjach od inwestorów, w 2026 r. w parkach handlowych powstanie jeszcze ok. 500 tys. m kw. powierzchni.

Najwięksi gracze w parkach handlowych

Według Avison Young ok. 45 proc. istniejącej podaży w nowoczesnych parkach handlowych w Polsce (duże obiekty o powierzchni najmu powyżej 5 tys. m kw.) należy do 10 największych graczy rynkowych. Pradera zajmuje pozycję lidera z dziewięcioprocentowym udziałem w rynku. Saller plasuje się na drugim miejscu (8 proc.), na trzecim jest BIG Poland (6 proc.), a na czwartym Trei Real Estate (5 proc.). Udziały pozostałych właścicieli – wśród których są LCP, Mitiska/Karuzela, Napollo, RWS, Newgate Investment, Frey – wynoszą nie więcej niż 3 proc.

Poza większymi obiektami na polskim rynku handlowym znajduje się również ponad 400 małych parków convenience. Parki te mają zazwyczaj powierzchnię 2-5 tys. m kw. i zapewniają dodatkowe 1,3 mln m kw. powierzchni handlowej w całym kraju.