Koniec rządów działów IT

opublikowano: 16-08-2018, 22:00

Cyfrowe środowisko pracy w Polsce praktycznie nie istnieje. Powodem jest m.in. brak współpracy informatyków z pozostałymi pracownikami

Mogłoby się wydawać, że w czasie niedoboru specjalistów, wzrastającej popularności wykonywania obowiązków zawodowych zdalnie i szybkiego rozwoju robotyzacji pracodawcy robią wszystko, aby dostosować środowisko pracy do potrzeb pracowników. Jest jednak na odwrót, a w każdym razie na to wskazują badania.

Informatycy powinni zrobić wszystko, by wykorzystać potencjał technologicznych nawyków młodych ludzi, którzy zasilają polski rynek pracy — twierdzi Stanisław Bochnak, starszy specjalista ds. rozwiązań biznesowych w VMware Polska. Jak mówi, cyfrowa transformacja wymaga partnerstwa, a nie dyktatu ze strony działów IT.
Zobacz więcej

DYKTAT NIE POPŁACA:

Informatycy powinni zrobić wszystko, by wykorzystać potencjał technologicznych nawyków młodych ludzi, którzy zasilają polski rynek pracy — twierdzi Stanisław Bochnak, starszy specjalista ds. rozwiązań biznesowych w VMware Polska. Jak mówi, cyfrowa transformacja wymaga partnerstwa, a nie dyktatu ze strony działów IT. Fot. Marek Wiśniewski

82 proc. firm nie wykorzystuje w pełni możliwości nowych technologii do stworzenia przyjaznego, bezpiecznego i cyfrowego środowiska pracy — wynika z najnowszej ankiety „Employee Experience Study 2018”, przeprowadzonej przez VMware Polska i Cionet.

— Sprawdziliśmy, czy pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu — z wykorzystaniem wybranych przez nich aplikacji, przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jest ono niezmiernie ważne ze względu na rosnące cyberzagrożenia, BYOD [ang. bring your own device — czyli wykorzystanie w środowisku pracy prywatnych urządzeń pracowników — przyp. red.] czy regulacje takie jak RODO — komentuje Stanisław Bochnak, starszy specjalista ds. rozwiązań biznesowych w VMware Polska.

Jak wynika z raportu, 59 proc. polskich dyrektorów ds. informatyki (CIO) ze średnich i dużych przedsiębiorstw przeciętnie oceniło swoje firmy pod względem zapewnienia pracownikom najnowszych technologii, a ponad połowa negatywnie wypowiedziała się na temat możliwości wyboru biznesowych aplikacji przez pracowników. 55 proc. ankietowanych podkreśliło zarazem, że coraz częściej sami nabywają niezbędne oprogramowania i tworzą własne cyfrowe środowiska pracy — po to, aby pracowało im się lepiej.

— Polskie firmy, nie wykorzystując w pełni potencjału digitalizacji, tracą pieniądze i pracowników. Nasze badania pokazują, że w 85 proc. przypadków dostęp do aplikacji pracowniczych zwiększa skuteczność procesów biznesowych — mówi Stanisław Bochnak.

Obalić technokrację

Poprzednia edycja badania VMware pokazała, że na świecie pracownicy w coraz większym stopniu stają się świadomymi współtwórcami biznesowego środowiska aplikacyjnego. W Polsce tego typu działania są hamowane przez „wszechwładze” komórek IT (technologii informacyjnych). Jak wynika z tegorocznego raportu, ponad 52 proc. dyrektorów informatyki z polskich przedsiębiorstw przyznaje, że wręcz całe działy w firmach nie mają swobody wyboru aplikacji dostarczanych przez departamenty IT. Ponadto 50 proc. z nich twierdzi, że zatrudnieni nie posiadają dostępu do potrzebnych oprogramowań na wszystkich urządzeniach, łącznie z osobistymi.

— W polskich przedsiębiorstwach nadal dominuje model działania, w którym działy IT to prawdziwi technokraci, narzucający innym swoją wolę i wizję. Tymczasem pracownik po przekroczeniu progu firmy nadal jest konsumentem, który potrzebuje dobrych, sprawdzonych, łatwych w obsłudze narzędzi. Informatycy muszą zatem odłożyć dumę na bok i wsłuchać się w głos użytkowników — radzi Stanisław Bochnak.

Zwrot z inwestycji

Mimo że na polskim rynku nie widać partnerstwa w drodze do cyfrowej transformacji, to jednak istnieje szansa na wykorzystanie tego potencjału rozwoju. Już 72 proc. respondentów uważa, że aplikacje mobilne mogą w istotny sposób zmienić firmę. 43 proc. dyrektorów ds. informatyki uważa jednak, że największą barierą we wdrażaniu nowych technologii są sami pracownicy i brak współpracy z ich strony. Dla 56 proc. specjalistów jest to natomiast brak zgodności nowoczesnych rozwiązań ze starszymi systemami, stosowanymi w przedsiębiorstwach.

— Cyfrowe środowisko w ogromnym stopniu ułatwia dzisiaj pracę, ale do tych rozwiązań firmy w Polsce przekonują się powoli. Wynika to z tego, że często po prostu brakuje im wiedzy, w jaki sposób je wykorzystać. Dobrym przykładem mogą być tzw. chatboty [programy komputerowe potrafiące prowadzić konwersację — przyp. red.], które znane są dzisiaj głównie jako coraz popularniejszy kanał kontaktu pomiędzy klientem a firmą, bankiem, telekomem czy operatorem telewizji kablowej — zauważa Maciej Stanusch, prezes zarządu Stanusch Technologies.

Jak zaznacza, mają one jednak znacznie więcej zastosowań — nie tylko automatyzują proces obsługi klienta, ale w ogromnej mierze mogą ułatwić poszukiwanie informacji, wspierając pracowników i odciążając ich od rutynowych czynności.

— Wystarczy, że pracownik działu HR wpisze hasło, a chatbot, wykorzystując dostępną bazę wiedzy, udzieli wszelkich informacji na zadany temat, znajdując jednocześnie powiązania między różnymi dokumentami. Takie rozwiązania będą coraz popularniejsze, bo pracownicy bardzo chętnie z nich korzystają. Jeden z projektów, które zrealizowaliśmy, obsługuje aż 1 mln pytań miesięcznie. To pokazuje z jednej strony skalę zainteresowania, z drugiej oszczędności, jakie można uzyskać, wdrażając cyfrowe środowisko pracy — podkreśla Maciej Stanusch.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

IT

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Koniec rządów działów IT