Czytasz dzięki

Koniec rządów działów IT

opublikowano: 16-08-2018, 22:00

Cyfrowe środowisko pracy w Polsce praktycznie nie istnieje. Powodem jest m.in. brak współpracy informatyków z pozostałymi pracownikami

Mogłoby się wydawać, że w czasie niedoboru specjalistów, wzrastającej popularności wykonywania obowiązków zawodowych zdalnie i szybkiego rozwoju robotyzacji pracodawcy robią wszystko, aby dostosować środowisko pracy do potrzeb pracowników. Jest jednak na odwrót, a w każdym razie na to wskazują badania.

DYKTAT NIE POPŁACA:
DYKTAT NIE POPŁACA:
Informatycy powinni zrobić wszystko, by wykorzystać potencjał technologicznych nawyków młodych ludzi, którzy zasilają polski rynek pracy — twierdzi Stanisław Bochnak, starszy specjalista ds. rozwiązań biznesowych w VMware Polska. Jak mówi, cyfrowa transformacja wymaga partnerstwa, a nie dyktatu ze strony działów IT.
Fot. Marek Wiśniewski

82 proc. firm nie wykorzystuje w pełni możliwości nowych technologii do stworzenia przyjaznego, bezpiecznego i cyfrowego środowiska pracy — wynika z najnowszej ankiety „Employee Experience Study 2018”, przeprowadzonej przez VMware Polska i Cionet.

— Sprawdziliśmy, czy pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu — z wykorzystaniem wybranych przez nich aplikacji, przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jest ono niezmiernie ważne ze względu na rosnące cyberzagrożenia, BYOD [ang. bring your own device — czyli wykorzystanie w środowisku pracy prywatnych urządzeń pracowników — przyp. red.] czy regulacje takie jak RODO — komentuje Stanisław Bochnak, starszy specjalista ds. rozwiązań biznesowych w VMware Polska.

Jak wynika z raportu, 59 proc. polskich dyrektorów ds. informatyki (CIO) ze średnich i dużych przedsiębiorstw przeciętnie oceniło swoje firmy pod względem zapewnienia pracownikom najnowszych technologii, a ponad połowa negatywnie wypowiedziała się na temat możliwości wyboru biznesowych aplikacji przez pracowników. 55 proc. ankietowanych podkreśliło zarazem, że coraz częściej sami nabywają niezbędne oprogramowania i tworzą własne cyfrowe środowiska pracy — po to, aby pracowało im się lepiej.

— Polskie firmy, nie wykorzystując w pełni potencjału digitalizacji, tracą pieniądze i pracowników. Nasze badania pokazują, że w 85 proc. przypadków dostęp do aplikacji pracowniczych zwiększa skuteczność procesów biznesowych — mówi Stanisław Bochnak.

Obalić technokrację

Poprzednia edycja badania VMware pokazała, że na świecie pracownicy w coraz większym stopniu stają się świadomymi współtwórcami biznesowego środowiska aplikacyjnego. W Polsce tego typu działania są hamowane przez „wszechwładze” komórek IT (technologii informacyjnych). Jak wynika z tegorocznego raportu, ponad 52 proc. dyrektorów informatyki z polskich przedsiębiorstw przyznaje, że wręcz całe działy w firmach nie mają swobody wyboru aplikacji dostarczanych przez departamenty IT. Ponadto 50 proc. z nich twierdzi, że zatrudnieni nie posiadają dostępu do potrzebnych oprogramowań na wszystkich urządzeniach, łącznie z osobistymi.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W polskich przedsiębiorstwach nadal dominuje model działania, w którym działy IT to prawdziwi technokraci, narzucający innym swoją wolę i wizję. Tymczasem pracownik po przekroczeniu progu firmy nadal jest konsumentem, który potrzebuje dobrych, sprawdzonych, łatwych w obsłudze narzędzi. Informatycy muszą zatem odłożyć dumę na bok i wsłuchać się w głos użytkowników — radzi Stanisław Bochnak.

Zwrot z inwestycji

Mimo że na polskim rynku nie widać partnerstwa w drodze do cyfrowej transformacji, to jednak istnieje szansa na wykorzystanie tego potencjału rozwoju. Już 72 proc. respondentów uważa, że aplikacje mobilne mogą w istotny sposób zmienić firmę. 43 proc. dyrektorów ds. informatyki uważa jednak, że największą barierą we wdrażaniu nowych technologii są sami pracownicy i brak współpracy z ich strony. Dla 56 proc. specjalistów jest to natomiast brak zgodności nowoczesnych rozwiązań ze starszymi systemami, stosowanymi w przedsiębiorstwach.

— Cyfrowe środowisko w ogromnym stopniu ułatwia dzisiaj pracę, ale do tych rozwiązań firmy w Polsce przekonują się powoli. Wynika to z tego, że często po prostu brakuje im wiedzy, w jaki sposób je wykorzystać. Dobrym przykładem mogą być tzw. chatboty [programy komputerowe potrafiące prowadzić konwersację — przyp. red.], które znane są dzisiaj głównie jako coraz popularniejszy kanał kontaktu pomiędzy klientem a firmą, bankiem, telekomem czy operatorem telewizji kablowej — zauważa Maciej Stanusch, prezes zarządu Stanusch Technologies.

Jak zaznacza, mają one jednak znacznie więcej zastosowań — nie tylko automatyzują proces obsługi klienta, ale w ogromnej mierze mogą ułatwić poszukiwanie informacji, wspierając pracowników i odciążając ich od rutynowych czynności.

— Wystarczy, że pracownik działu HR wpisze hasło, a chatbot, wykorzystując dostępną bazę wiedzy, udzieli wszelkich informacji na zadany temat, znajdując jednocześnie powiązania między różnymi dokumentami. Takie rozwiązania będą coraz popularniejsze, bo pracownicy bardzo chętnie z nich korzystają. Jeden z projektów, które zrealizowaliśmy, obsługuje aż 1 mln pytań miesięcznie. To pokazuje z jednej strony skalę zainteresowania, z drugiej oszczędności, jakie można uzyskać, wdrażając cyfrowe środowisko pracy — podkreśla Maciej Stanusch.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane