Kontrakt na system obsługi bagażu dla CPK zawarty. Zrealizują go zagraniczne firmy

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-10-30 12:06

Firma Vanderlande Logistics z Holandii będzie odpowiadać za budowę systemu obsługi bagażu - serca portu w Baranowie. Jego uruchomienie przewidziano na 2031 r., rok przed planowanym otwarciem lotniska.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy zostanie oddany do użytku system obsługi bagażu w porcie w Baranowie
  • dlaczego ten system jest tak istotny w funkcjonowaniu lotniska
  • na jaką kwotę CPK ogłosi przetargi w przyszłym roku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W czwartek Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisał umowę na budowę systemu obsługi bagażu (BHS). Zwycięzca przetargu został wyłoniony pod koniec września, a jest nim Vanderlande Logistics wraz z zarejestrowaną w Niemczech Vanderlande Logistics GmbH oraz portugalskim Unipessoal.

Pierwsza umowa wykonawcza CPK

– Dziś podpisujemy pierwszą umowę wykonawczą. Oferowany system obsługi bagażu jest jednym z najnowocześniejszych i najlepszych rozwiązań dostępnych rynku – powiedział na konferencji prasowej Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podkreślił, że inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem, a termin oddania lotniska do użytku w 2032 r. jest nadal aktualny.

Za dostawę i montaż systemu BHS w planowanym terminalu konsorcjum ma wziąć 115 mln EUR. Utrzymanie i konserwacja części podstawowej będzie kosztować 97 mln zł w ciągu pięciu lat. 93 mln zł może kosztować przedłużenie umowy na kolejne pięć lat.

System obsługi bagażu stanowi kluczowy element każdego lotniska. Od niego zależy czas oczekiwania na bagaż, sprawność przesiadek i komfort pasażerów. Zgodnie z założeniami projektu BHS w planowanym terminalu zajmie powierzchnię 80 tys. m kw., a długość taśmociągów przekroczy 13 km.

W 2026 roku przetargi na 40 mld zł

Pełnomocnik rządu ds. CPK odniósł się również do zapowiadanej przez premiera Donalda Tuska repolonizacji, mającej zwiększyć udział krajowych firm w przetargach.

Maciej Lasek podkreślił, że żadna z polskich firm nie posiada odpowiednich kompetencji do realizacji tak dużego przedsięwzięcia jak system obsługi bagażu w porcie w Baranowie, a wytyczne przetargu zostały ustalone jeszcze przez poprzedni zarząd CPK.

Program inwestycyjny portu w Baranowie wchodzi w fazę realizacji.

– W przyszłym roku zamierzamy ogłosić przetargi na łączną kwotę 40 mld zł, a wtedy zacznie lać się beton [pod budowę terminala - red.]. Projekt nabiera tempa – powiedział dr Filip Czernicki, prezes CPK.