Korzystajmy z doświadczeń liderów rynku

Valérie Boniface szef działu technicznego w Eiffage Construction Métallique
opublikowano: 2014-05-27 00:00

KOMENTARZ PARTNERA SEKCJI

Eiffage, jako firma o zasięgu międzynarodowym, zauważa różnice na rynku konstrukcji stalowych w poszczególnych krajach. Wiadomo, że popyt na stal idzie zawsze w parze z rozwojem inwestycji infrastrukturalnych i budownictwa. A można na to liczyć przede wszystkim w Unii Europejskiej. Według szacunków OECD, połowa światowej produkcji stali znajduje zastosowanie właśnie w budownictwie. Wytwarzanie środków transportu, a więc samochodów, samolotów, statków itd. pochłania nie więcej niż 17 proc.

Mimo że rok 2013 był trudny i porównywalny do roku 2012, w pierwszym kwartale 2014 dostrzegamy pewne ożywienie. Przed rokiem problemem dla branży były utrzymujące się przez dłuższy czas niskie ceny konstrukcji przy rosnących jednocześnie cenach pozostałych materiałów. Generalnie było mniej zamówień na konstrukcje, co wynikało z trudnej kondycji finansowej odbiorców. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku upadło wiele firm w budownictwie, pozostającym wciąż wiodącym odbiorcą konstrukcji. Dekoniunktura na rynku, spadek popytu, czasem sprzedaż poniżej kosztów prowadziły najczęściej do utraty płynności finansowej. Niestety, niektóre firmy dostarczające konstrukcje wypadły z rynku. Nie zmienia to faktu, że zdaniem wielu ekspertów w najbliższych latach widoczny będzie powrót koniunktury, a wzrost może osiągnąć około 2,5 proc.

nKażdy rynek w Europie ma swoją specyfikę. Polska to wciąż kraj dużych perspektyw, a wygrają ci, którzy będą w stanie zróżnicować ofertę. Z tego powodu Grupa Eiffage jest obecna w Polsce właśnie na rynku infrastruktury kolejowej (bazującym na wyrobach stalowych ), na którym widzi możliwości rozwoju. Jest to oczywiście związane z aktualnymi i przyszłymi nakładami administracji krajowej i unijnej oraz tym, jak będzie postępował główny dysponent tych środków — PLK. Bardzo istotne wydaje się nam, aby Polacy, w przypadku inwestycji kolejowych, jak również innych (np. infrastruktury sportowej) korzystali z doświadczeń krajów Europy Zachodniej.

O ile w przypadku kolei mamy do czynienia z zapotrzebowaniem na dość proste produkty (chociaż inwestycje są często trudne), o tyle konstrukcje stalowe w większości przypadków wykorzystuje się obecnie w coraz bardziej skomplikowanych i zaawansowanych projektach kubaturowych. Bardzo dużą wagę przykłada się do walorów wizualnych. Wystarczy przyjrzeć się obiektom sportowym związanym z Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie, czy zbliżającymi się Mistrzostwami Europy UEFA we Francji. Należy jednak pamiętać, że estetyka projektu i jego innowacyjność nigdy nie może wziąć góry nad aspektami bezpieczeństwa. Niestety, w ostatnim okresie głośno było o problemach konstrukcji stalowych (głównie zadaszenia) na polskich stadionach. Patrząc na doświadczenia z innych krajów, warto też zwrócić uwagę na awarię zadaszenia sprzed kilku miesięcy, podczas meczu derbowego w Lizbonie. W tym kontekście zawsze zachęcamy do korzystania z wiedzy bardziej doświadczonych ekspertów, nawet kosztem pewnych, często iluzorycznych, oszczędności. Grupa Eiffage ma to szczęście, że może korzystać ze 150-letniego francuskiego dorobku, który zaowocował m.in. stworzeniem najbardziej rozpoznawalnej budowli stalowej na świecie.