Czytasz dzięki

Kryzys nakręca wdrożenia w sektorze IT

opublikowano: 02-11-2020, 22:00

Firmy już dawno weszły na drogę cyfrowego rozwoju, ale z powodu pandemii przyspieszyły kroku.

Strach pomyśleć, jak mocno pandemia poturbowałaby firmy, gdyby nie miały one do dyspozycji technologicznej tarczy. Bez systemów do wideokonferencji w wielu przedsiębiorstwach zamarłaby praca biurowa. Bez automatyzacji i robotyzacji stanęłyby zakłady produkcyjne zmuszone do zachowania dystansu społecznego. Bez internetu i aplikacji mobilnych prowadzenie działalności handlowej przypominałoby drogę przez mękę.

— Szczęściem w nieszczęściu jest to, że kryzys z koronawirusem wybuchł właśnie teraz. Infrastruktura IT sprzed, powiedzmy, 10 lat nie była na tyle zaawansowana i efektywna, by móc skierować biznes na cyfrowe tory oraz wiele operacji i transakcji realizować zdalnie. W trybie analogowym dużo trudniej byłoby prosperować pomimo izolacji i obostrzeń — wskazuje Paweł Stapf, dyrektor ds. informatyzacji i zarządzania projektami technologicznymi w spółce Kogeneracja Zachód.

Podobnego zdania jest Wojciech Ratymirski, współzałożyciel funduszu Value-Tech Seed, inwestującego w innowacyjne rozwiązania IT na różnych etapach rozwoju. Jest przekonany, że COVID-19 przyspieszył wdrożenia i przekonał do nich nawet tych decydentów, którzy jeszcze kilka miesięcy temu nazywali się technologicznymi sceptykami. Rewolucja cyfrowa i tak by się dokonała, ale nastąpiłoby to z opóźnieniem.

— W dobie kryzysu miliony firm i organizacji postawiły na rozwijane w startupowych zagłębiach innowacje. Te nowinki podołały pokładanym w nich nadziejom, ratując miliardy miejsc pracy na całym globie — twierdzi Wojciech Ratymirski.

Popyt na technologie — dodaje — będzie rósł, stymulując kolejne rewolucje w przemyśle, usługach i administracji. Wspieranie start-upów i innowacji stało się ustawieniem domyślnym, bo bez nich przyszłość światowej gospodarki wyglądałby znacznie mniej optymistycznie.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Jak pogodzić inwestycje IT z koniecznością zaciskania pasa? Tu nie ma żadnej sprzeczności. Dziś trzeba ponieść koszty, by jutro cieszyć się z uzyskiwanych dzięki temu oszczędności i zysków — tłumaczy Paweł Stapf.

Przypływ inwestycji podnosi wiele łodzi. Przykład? Rozbudowa infrastruktury, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania pociągają za sobą konieczność zwiększenia bezpieczeństwa. Korzystają na tym firmy zajmujące się np. ochroną danych.

— Bądźmy szczerzy: Polska nie jest potęgą w dziedzinie IT security. Im bardziej zakorzeniamy się w świecie online, tym lepiej musimy być przygotowani na odpieranie ataków — uważa Aleksander Czarnowski, współzałożyciel firmy Defenselayers, która zajmuje się bezpieczeństwem w chmurze obliczeniowej.

Pandemia się skończy, a wdrożone dziś systemy zostaną. Ale przede wszystkimzostanie nowa, cyfrowa świadomość, która każe liderom biznesu szukać przewagi konkurencyjnej w IT. Na tym skorzystają też polskie start-upy.

— Nasze pomysły i rozwiązania doskonale wpisują się w potrzeby współczesnej gospodarki. Innowacje technologiczne z Polski przyciągają poważnych inwestorów z całego świata, a wraz z nimi duże pieniądze — potwierdza Paweł Bochniarz, partner w funduszu ValueTech Seed.

To dobry czas na cyfrową transformację. Kto go przegapi, może już nie odrobić strat.

Poznaj program "XIV Kongresu Business Intelligence", 10 grudnia, Online >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane