Laffer: cła na auta w USA mogą spowodować „nienaprawialne szkody”

AP, MD
opublikowano: 2025-03-28 07:24

Arthur Laffer, ceniony przez Donalda Trumpa amerykański ekonomista ostrzegł, że ogłoszone niedawno przez prezydenta 25 proc. cło na auta osłabi konkurencyjność amerykańskich producentów, informuje Associated Press.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Laffer, odznaczony przez Trumpa w 2019 roku Prezydenckim Medalem Wolności za wkład do ekonomii, wskazał w 21-stronicowej analizie, do której dotarło Associated Press, że skutkiem wprowadzenia w USA cła może być wzrost kosztu auta nawet o 4711 USD.

Biały Dom ogłosił tymczasowe wyłączenie cła, które ma być pobierane od 3 kwietnia, importu aut i części z Kanady oraz Meksyku w oparciu o umowę handlową z 2018 roku. Laffer opowiedział się za jego utrzymaniem i zachowaniem łańcuchów dostaw.

- Bez tego wyłączenia proponowane cła grożą spowodowaniem nienaprawialnych szkód w branży, co jest sprzeczne z celem administracji wzmocnienia przemysłu USA i stabilności gospodarczej – napisał Laffer w analizie. – 25 proc. cło nie tylko zmniejszy, ale może nawet całkowicie zlikwidować opłacalność jak i osłabi zdolność producentów do konkurowania z zagranicznymi rywalami - dodał.

Ekonomista wskazał, że przy utrzymaniu wyłączenia z cła importu z obszaru Umowy Stany Zjednoczone-Meksyk-Kanada koszt auta w USA wzrośnie o 2765 USD, a w przypadku jego stosowania również dla importu z tych krajów zwiększy się o 4711 USD.

Analitycy szacują, że z powodu wprowadzanego cła cena płacona przez Amerykanów za auto może wzrosnąć od 4 tys. USD do nawet 15 tys. USD. Mark Delaney z Goldman Sachs oczekuje wzrostu cen o 5-15 tys. USD. Wskazuje, że cena produkowanych w USA samochodów również pójdzie w górę. Szacuje, że mogą zdrożeć nawet o 8 tys. USD. S&P Global Mobility wskazuje natomiast, że cła mogą spowodować spadek sprzedaży w USA do 14.5-15 mln aut z 16 mln w 2024 roku.