Leasing aut może być nieopłacalny
Nowe regulacje prawne mogą zaszkodzić sektorowi MSP
WSZYSCY STRACĄ: Nadmierny fiskalizm wpłynie na spadek, a nie wzrost dochodów budżetu państwa. Na nowych regulacjach podatkowych, proponowanych przez resorty transportu i finansów, stracą przede wszystkim małe przedsiębiorstwa, które miały być pod szczególną opieką państwa — mówi Piotr Kaczmarek, pierwszy wiceprezes EFL. fot. GK
Rząd zamierza wprowadzić zmiany w przepisach dotyczących tzw. kwalifikacji pojazdów. Stracą na tym głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, którym nie będzie opłacało się leasingowanie małych samochodów oraz firmy leasingowe, które zaczną tracić klientów.
Resorty finansów i transportu chcą zmienić dotychczasowy zapis określający kryterium kwalifikacji pojazdu jako ciężarowy dla celów podatkowych. Dotychczasowy przepis mówiący, że ładowność pojazdu ma być nie mniejsza niż 500 kg, zamierza zmienić na zapis określający masę przewożonego ładunku, która ma być nie mniejsza niż 500 kg.
Pozornie różnica wydaje się niewielka. W rzeczywistości jest inaczej. Nowa regulacja nie zalicza do ładunku samochodu masy przewożonych osób. W tym przypadku warunku uznania samochodu osobowego za ciężarowy dla celów fiskalnych nie będą w stanie spełnić praktycznie wszystkie auta typu kombi, małe vany oraz lekkie dostawcze.
Zbiorowy protest
Stowarzyszenie Oficjalnych Importerów i Producentów Samochodów, Konferencja Przedsiębiorstw Leasingowych w Polsce oraz Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw alarmują, że zamiar wprowadzenia przez Ministerstwo Transportu zmian w zasadach homologacji samochodów osobowych na ciężarowe spowoduje załamanie rynku motoryzacyjnego w Polsce.
— Małe i średnie przedsiębiorstwa zostaną pozbawione opłacalnego pozyskiwania samochodów poprzez leasing. Straci na tym również budżet państwa — twierdzi pragnący zachować anonimowość dealer samochodów.
Z nie potwierdzonych źródeł wiadomo, że proponowane przez resort transportu zmiany miałyby wejść w życie jeszcze w tym roku. Ministerstwo chce powstrzymać proceder, w którego wyniku luksusowe mercedesy, volvo czy też porsche były przerabiane na auta spełniające kryteria samochodów ciężarowych.
Kombi w opałach
Zdaniem przedstawicieli branży samochodowej, realizacja rządowych planów pogrąży krajowy rynek motoryzacyjny. Te prognozy potwierdza Piotr Kaczmarek, pierwszy wiceprezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.
— W Polsce w 1999 roku sprzedano około 200 tys. pojazdów dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom. Trudno powiedzieć, ile zostanie ich sprzedanych, mimo niekorzystnych regulacji prawnych. Najbardziej optymistyczne szacunki mówią, że będzie to tylko 20 proc. dotychczasowej liczby — mówi wiceprezes Kaczmarek.
Straci leasing
Środki transportu drogowego stanowią znaczną część portfela firm leasingowych (ponad 50 proc. obrotów).
— Od ponad dwóch lat prowadzimy dywersyfikację portfela. Jednak leasing małych samochodów stanowi znaczną część naszych obrotów. Jeżeli zmiany wejdą w życie, wszyscy poniesiemy straty, które są trudne jeszcze do oszacowania — zapowiada wiceprezes EFL.
Nieoficjalnie wiadomo również, że Ministerstwo Finansów wróciło do prac nad ustawą podatkową o leasingu. W tym roku zapis o leasingu ma pojawić się również w kodeksie cywilnym.