Logistyka zyska na większej Unii

Janusz Górski
opublikowano: 25-01-2007, 00:00

Wejście Bułgarii i Rumunii od 1 stycznia 2007 r. do Unii Europejskiej znacząco zwiększyło potencjał gospodarczy, a tym samym rynek zbytu i zakupów. W efekcie może nastąpić wzrost znaczenia rynków tych krajów dla obrotów handlowych uczestników Unii Europejskiej, co może prowadzić do spadku tempa zakupu i sprzedaży towarów w krajach pozostających poza Wspólnotą.

Relatywna bliskość Bułgarii i Rumunii prowadzi również do zmniejszenia udziału kosztów transportowych w sprzedaży w stosunku do udziału tych kosztów w krajach położonych w dalszej odległości od europejskich rynków zbytu i sprzedaży. Skróceniu ulegnie także czas przewozu dzięki likwidacji większości procedur celnych i administracyjnych.

Można więc oczekiwać w najbliższej przyszłości przesuwania się i/lub utworzenia regionalnych centrów dystrybucyjnych na tym obszarze. Niskie koszty pracy — zdecydowanie niższe niż w naszym kraju — oraz większa dostępność kierowców przy relatywnie niezłej infrastrukturze to argumenty przemawiające na korzyść lokalizacji zagranicznego kapitału w tych krajach. Jednocześnie można będzie wykorzystywać w większym stopniu do przewozów zagranicznych bułgarskich i rumuńskich kierowców.

Jak pokazują jednak polskie doświadczenia, ta przewaga, którą dysponują oba kraje, ma charakter przejściowy i w ciągu około 2 lat może się zmniejszyć.

Oba kraje staną się prawdopodobnie celem ekspansji sieci handlowych, a także branży motoryzacyjnej (w pewnej mierze ten proces następuje już w Rumunii, takie centra dla przemysłu motoryzacyjnego powstają wokół Bukaresztu) i elektronicznej.

To spowoduje zapotrzebowanie na zaawansowane usługi logistyczne, które mogą dostarczyć operatorzy logistyczni z większym doświadczeniem w tym zakresie w Polsce. Zatem także rodzimi menedżerowie będą mieli wpływ na zarządzanie na tych rynkach. Kraje te stanowią zatem spore wyzwanie, ale też sporą szansę dla najbardziej doświadczonej kadry kierowniczej branży transportowo- -spedycyjno-logistycznej.

Janusz Górski

prezes Schenker

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Janusz Górski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Logistyka zyska na większej Unii