LOT poderwie się samodzielnie

Koniec z biciem na alarm. Narodowy przewoźnik uważa, że jest w stanie samodzielnie sfinansować rozwój

Ubiegłoroczny proces poszukiwania inwestora dla LOT miał dość dramatyczny finał. Fundusz Indigo Partners wynegocjował z resortem skarbu umowę na objęcie udziałów w naszym flagowym przewoźniku, ale strony jej nie podpisały. Przeszkodziło nagłe odwołanie ówczesnego ministra. Kolejny odkładał sprawę tak długo, że nic ostatecznie z niej nie wyszło. Sprawa inwestora dla LOT powraca powoli na agendę, ale zarząd podchodzi do potencjalnych chętnych bezstresowo. Zmieniła się retoryka — jeszcze na początku roku dobiegały ze spółki i ministerstwa skarbu alarmujące wieści o gigantycznych stratach, teraz spółka ze spokojem patrzy w przyszłość.

SZCZĘŚCIARZ: Rafał Milczarski został prezesem LOT w styczniu. Spółka mogła wówczas rozwinąć skrzydła po zniesieniu ograniczeń związanych z pomocą publiczną.
Marek Wiśniewski

— Zdobycie dodatkowego kapitału byłoby istotnym wsparciem rozwoju spółki, nie jest jednak warunkiem koniecznym funkcjonowania i rozwoju LOT. Przygotowywana na podstawie precyzyjnych analiz strategia spółki jednoznacznie potwierdza, że LOT jest w stanie samofinansować rozwój siatki połączeń i floty — twierdzi biuro prasowe LOT.

W styczniu Dawid Jackiewicz, minister skarbu, zapowiadał, że LOT potrzebuje szybkiego planu ratunkowego i wsparcia kapitałowego. Nerwowy pośpiech ustąpił miejsca spokojnemu optymizmowi.

— Wszystko wskazuje na to, że nowy plan dla LOT będzie skutecznie wprowadzany, dzięki czemu spółka będzie mogła odzyskać utracony w ostatnich latach rynek i skupić się na budowaniu trwałej wartości. Obecna sytuacja LOT i poprawa warunków ekonomicznych spółki daje możliwość rozważnego poszukiwania dla niej partnerów biznesowych — informuje biuro prasowe MSP.

Jak u Ryanaira

Spółce pomaga szybki wzrost liczby obsługiwanych pasażerów, dość naturalny po długich miesiącach ograniczeń związanych z pomocą publiczną. Liczba połączeń wzrosła o 30 proc. od początku roku, co zapewniło LOT tytuł najszybciej rozwijającej się linii w Europie. Przekłada się to na wyniki finansowe — LOT wyszedł w czerwcu na zero w działalności podstawowej i chce na koniec roku mieć 125 mln zł zysku z latania. Spółka deklaruje, że będzie dbała o poprawę wyniku netto, choć na razie na tym poziomie straty się mnożą — ubiegłoroczna wyniosła 327,1 mln zł. Kluczem do rządowego optymizmu może być wprowadzanie do LOT elementów strategii stosowanych przez low-costy takie jak Ryanair.

— Będziemy korzystać z samolotów na zasadzie leasingu finansowego, a nie jak dotychczas — operacyjnego. Wynajem samolotów nie obciąży salda pieniężnego firmy w takim stopniu jak dotychczas — mówi Adrian Kubicki, rzecznik LOT. Spółka wierzy, że zmiana sposobu finansowania samolotów znajdzie odzwierciedlenie w wynikach i będzie można sfinansować rozwój z własnych funduszy. LOT działa w nietypowych warunkach, bo od lat generuje straty, a nie może po raz drugi wykorzystać pomocy publicznej.

— Chcemy podwoić skalę działania w ciągu pięciu lat przy założeniu utrzymania rentowności na poziomie działalności podstawowej. To pozwala nam utrzymywać poziom gotówki umożliwiający inwestycje w dalszy rozwój. Można sobie też wyobrazić, że zaczniemy wypłacać dywidendę — mówi Adrian Kubicki. Strategia, ogłoszona rok temu przez Sebastiana Mikosza, poprzedniego prezesa LOT, zakładała dwukrotny wzrost liczby przewiezionych pasażerów do ponad 10 mln rocznie w 2020 r. Przewoźnik chciał odzyskać 30-procentowy udział w rynku, a przychody miały wzrosnąć 2,5-krotnie, do około 9 mld zł.

Chiny na widnokręgu

Obok Ameryki priorytetem rozwoju jest dla LOT Azja, która rozwija się najszybciej w skali globalnej. LOT zwiększy w sezonie zimowym częstotliwość lotów do Pekinu. Planuje też uruchomienie połączeń do innych chińskich miast. Dlatego w resorcie skarbu i w spółce najczęściej mówi się o inwestorach z Chin, których zainteresowanie jest wspomagane ociepleniem stosunków na poziomie rządowym. NIK i eksperci mówią jasno — bez inwestora LOT nie ma szans na skuteczną

konkurencję na rynku. Jest za mały, by konkurować z wielkimi międzynarodowymi sojuszami, ma zbyt wysokie koszty, by podjąć rywalizację z tanimi liniami. — Każdy kapitał, który mógłby zostać wprowadzony do LOT, mocno przyspieszy proces rozwoju. Moglibyśmy otworzyć więcej połączeń i powiększyć flotę. Nie możemy jednak liczyć na to, że kapitał pojawi się szybko i że będzie znaczący — mówi Adrian Kubacki.

 

OKIEM EKSPERTA
Element strategii negocjacyjnej

MICHAŁ MAZUR, partner w PwC

LOT jest linią średniej wielkości. Zasadne jest zadanie pytania, czy w dzisiejszych czasach przewoźnik tej wielkości ma szansę przeżyć sam. Widzę realną wolę zmian w LOT, wykazywaną zarówno przez ten, jak i poprzedni zarząd. Dlatego podkreślanie samodzielności LOT odbieram raczej jako strategię negocjacyjną niż rzeczywistą wiarę w możliwość przetrwania bez inwestora. Inaczej się sprzedaje upadającą linię lotniczą, czym innym jest sprzedaż akcji w rentownym przedsięwzięciu z jasną wizją rozwoju. Geopolityka sprawia, że zmienia się wachlarz inwestorów — zmniejsza się atrakcyjność Turkish Airlines, poprawia się sytuacja Aeroflotu czy linii z Europy Zachodniej.

OKIEM EKSPERTA
Element strategii negocjacyjnej

MICHAŁ MAZUR, partner w PwC

LOT jest linią średniej wielkości. Zasadne jest zadanie pytania, czy w dzisiejszych czasach przewoźnik tej wielkości ma szansę przeżyć sam. Widzę realną wolę zmian w LOT, wykazywaną zarówno przez ten, jak i poprzedni zarząd. Dlatego podkreślanie samodzielności LOT odbieram raczej jako strategię negocjacyjną niż rzeczywistą wiarę w możliwość przetrwania bez inwestora. Inaczej się sprzedaje upadającą linię lotniczą, czym innym jest sprzedaż akcji w rentownym przedsięwzięciu z jasną wizją rozwoju. Geopolityka sprawia, że zmienia się wachlarz inwestorów — zmniejsza się atrakcyjność Turkish Airlines, poprawia się sytuacja Aeroflotu czy linii z Europy Zachodniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane