Monitoring przychodów spółek w rozbiciu na branże pozwala nam pogłębić obraz zmian makroekonomicznych. Jest to mapa pozwalająca z lotu ptaka zobaczyć, w których branżach obserwujemy wzrosty, a w których spadki przychodów. Pod uwagę bierzemy ostatnie opublikowane wyniki, przeważnie dotyczące trzeciego kwartału 2023 r.
Przemysł rośnie wolno
Firmy z sektora usług zanotowały znacznie wyższy wzrost przychodów w porównaniu do firm z sektorów przetwórstwa przemysłowego i handlu. Zmniejszenie inwestycji deweloperskich powodowane podwyżkami stóp procentowych przełożyło się na niższe zapotrzebowanie na towary przemysłowe. Zwłaszcza widoczne jest to w branżach takich jak materiały budowlane (spadek przychodów o 2,7 proc.) oraz meble i sprzęt wyposażenia domu (spadek o 3,3 proc.).
Na słabszą kondycję przemysłu oddziałuje także wysokie nasycenie rynku konsumenckimi dobrami trwałymi, których sprzedaż gwałtownie wzrosła w okresie pandemii. W ostatnim roku konsumenci przesunęli swoje wydatki w kierunku usług. Potwierdzają to spadki przychodów firm produkujących elektronikę użytkową (-5,1), sprzęt komputerowy (-14,9) oraz komunikacyjny (-9,7).
Sytuacja w przemyśle przekłada się również na stosunkowo słabsze wyniki w sektorze handlu. Przychody firm handlujących artykułami wyposażenia domu oraz elektroniką i komputerami spadły odpowiednio o 3,7 i 2,4 proc. Znaczny spadek przychodów zanotowali również operatorzy logistyki i firmy zajmujące się żeglugą (odpowiednio -24,4 i -37,7 proc. – najsłabsze wyniki spośród branż w sektorze usług).
Zadowoleni producenci jachtów i samolotów
W sektorze przemysłu można jednak wskazać branże, które radzą sobie lepiej. Popyt na ekskluzywne sposoby wypoczynku i podróżowania napędza przychody producentów pojazdów rekreacyjnych takich jak jachty czy kampery. Francuski producent jachtów Benetau zanotował wzrost przychodów o ponad 48 proc., a Knaus Tabbert – niemiecki producent kamperów zwiększył przychody o ok. 30 proc. Łącznie firmy w tej branży zanotowały średni wzrost przychodów o 23,9 proc.
Wzrosty notują również producenci dóbr luksusowych (12,7 proc.) - tacy jak Prada (wzrost przychodów o 17,4 proc.), Dior (15 proc.) czy LVMH (15 proc.). Można powiedzieć, że w sektorze przemysłu dobrze radzą sobie branże, które produkują dla zamożniejszej części społeczeństw.
Producenci z branży lotniczej i obronnej korzystają natomiast na wzroście zamówień na broń. Największy wzrost w tej branży odnotowała szwedzka spółka W5 Solutions (188 proc.), produkująca rozwiązania wysokiej technologii dla przemysłu obronnego. Łącznie firmy w tej branży zanotowały średni wzrost przychodów o 10,2 proc.
Jednak dobra kondycja przemysłu lotniczego to nie tylko następstwo wzrostu popytu na sprzęt wojskowy. Europejski przemysł lotniczy potrafi wykorzystać słabość konkurentów, zwłaszcza amerykańskiego Boeinga. Airbus, największa z firm w tej branży, zanotował w trzecim kwartale 2023 wzrost przychodów o 11,9 proc. rdr. W następstwie uziemienia Boeingów 737 Max i wstrzymania dostaw dreamlinerów, zamówienia na samoloty europejskiej produkcji, zwłaszcza wąskokadłubowe, wystrzeliły w górę.
Mocny popyt na turystykę
Ranking branż odzwierciedla przesunięcie preferencji konsumentów w kierunku usług, wśród których dominuje turystyka. Branże z szeroko pojętej turystyki niewątpliwie korzystają na wzroście popytu związanego z post-pandemicznym odbiciem w podróżach. Duży wzrost przychodów notują lotniska (wzrost o 21,8 proc.), firmy zajmujące się zakwaterowaniem (20,8 proc.) i usługami turystycznymi (16,1 proc.).
TUI, największe europejskie biuro podróży, poinformowało niedawno, że zanotowało w 2023 r. podwójny wzrost zysku netto w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemiecka firma spodziewa się, że w obecnym roku przychody wzrosną minimum o 10 proc., a zysk o 25 proc.
Liderem pod względem wzrostu przychodów w sektorze usług są banki, które korzystają na wzroście stóp procentowych. Po okresie niskich dochodów związanych z niskimi stopami, teraz banki pomnażają zyski. Np. niemiecki Commerzbank w listopadzie 2023 r. przewidywał, że jego zysk w 2023 r. wyniesie łącznie 2,2 mld euro w porównaniu do 1,4 mld euro w 2022 r. W trzecim kwartale 2023 r. drugi pod względem wielkości notowany bank w Niemczech zanotował wzrost przychodów o 50,9 proc. rdr.