Trzy czwarte przedstawicieli małych i średnich firm uważa outsourcing za ważny w informatyzacji ich działalności.
Ze wsparcia zewnętrznych partnerów technologicznych korzysta ponad połowa ankietowanych (55 proc.), a 47 proc. stwierdza, że jego rola w ostatnich latach wzrosła. Najczęściej od zewnętrznych dostawców firmy kupują usługi telekomunikacyjne (98 proc.) — wynika z raportu przygotowanego w ramach cyklu Orange Insights.
Do największych zalet outsourcingu IT respondenci zaliczają: dostęp do wysokiej klasy specjalistów (54 proc.), dobrą jakość usług IT (52 proc.) i szybkie wdrażanie systemów (47 proc.). Wielu wskazuje również na optymalizację kosztów (27 proc.). A jakie są wady takiego modelu? Najczęściej badani narzekają na niekontrolowane koszty (13 proc.), wysoką cenę rozwiązania (7 proc.), a także ograniczenia w elastyczności zarządzania IT i zagrożenie dla bezpieczeństwa informacji (po 6 proc.). Jak podkreśla Artur Stankiewicz, dyrektor segmentu klientów z sektora MŚP w Orange Polska, znacznie bardziej opłaca się nawiązać współpracę z jednym wyspecjalizowanym i doświadczonym dostawcą zewnętrznym, niż rozwijać własny dział IT albo wykorzystywać pracowników najemnych.
— Najwięcej korzyści z outsourcingu IT czerpią firmy z sektora usług i handlu, które muszą stale uatrakcyjniać swoją ofertę, by skutecznie trafiać z nią bezpośrednio do klientów. Potrzebują więc elastycznych, stale rozwijanych systemów informatycznych i sprawnegoserwisowania sprzętu. Nie uśmiechają się im jednak inwestycje w zaawansowaną infrastrukturę technologiczną — mówi Artur Stankiewicz.
Dodaje, że wyzwaniem dla takich spółek jak Orange jest przekonanie biznesowych mikrusów do stosowania outsourcingu obejmującego bardziej innowacyjne usługi IT, takie jak back-up danych czy chmura obliczeniowa. © Ⓟ
