Czy możliwe jest pełne zabezpieczenie danych małej firmy?
Absolutnie tak, i to się dzieje w wielu organizacjach, jednak trzeba zwrócić uwagę, że musi to się opierać na formie usługi technologicznej świadczonej w sposób ciągły. W małych firmach technologia dostawców systemów cyberbezpieczeństwa musi być wsparta przez zewnętrzne usługi kompetencyjne. Kompletna usługa to taka, która zapewni wdrożenie, utrzymanie oraz nadzór nad polityką bezpieczeństwa. Jest to spore wyzwanie i zasadniczo różni się od modelu, w którym firma przez pryzmat budżetu skupia się na bezpieczeństwie tylko jako jednorazowej inwestycji. Strategiczne rozeznanie jest sprawą podstawową i musi być oparte w większym stopniu na doborze zakresu świadczonej usługi, kompetencjach partnera oraz stałym dostępie do efektów jej działania.
Prawidłowe wdrożenie nawet najlepszego systemu z pominięciem stałej analizy jego pracy jest sporym zaniedbaniem.
Taka praktyka ma długie tradycje, a z doświadczeń wielu pracowników wynika, że systemy tak wdrażane nieźle odgrywają swoją rolę.
Pytanie czy nie mogłyby tego robić lepiej? Na rynku dostawców cyberbezpieczeństwa można przebierać w rozwiązaniach, które są pewną formą usługi, ale coraz częściej są rozbudowywane o dodatkowe elementy związane z doradztwem, analityką czy reakcją na incydenty. Są one świadczone zarówno przez producentów, jak i partnerów technologicznych, którzy lokalnie dostosują pakiety usługowe tak, aby spełniały oczekiwania i potrzeby rynku. To właśnie ten dodatkowy element daje szansę małym firmom, aby uzupełnić narzędzia do cyberochrony o wiedzę kompetentnych specjalistów.
Usługowe systemy cyberbezpieczeństwa są z reguły udostępniane korporacjom, a nie małym czy nawet średnim firmom.
Istotnie, część produktów jest skalowana do większego biznesu, dlatego coraz więcej lokalnych partnerów przygotowuje autorskie pakiety, które pozwalają dostarczyć rozwiązania enterprise mniejszym podmiotom. Część rozwiązań firmy Fortinet dostępnych dla operatorów usług bezpieczeństwa umożliwia realizację wdrożeń dla firmy każdej wielkości. Produkty bezpieczeństwa wymagają kompetencji i pewnej kultury organizacyjnej w zakresie utrzymania, dlatego dostarczanie ich w modelu usługowym daje szansę na wykorzystanie ich przez mniejsze podmioty.
Najwyższy czas nie tylko na zabezpieczenie danych, ale i na osiągnięcie tego celu w modelu usługi chmurowej.
Coraz więcej aplikacji, z których korzystają firmy, jest dostarczanych w modelu usługowym, z chmury. Efektem takiego podejścia jest sytuacja, w której mniejsze firmy w ograniczonym stopniu mają potrzebę korzystania z biura, dlatego chcą się skupić na bezpiecznym dostępie do internetu i aplikacji w chmurze przez pracowników zdalnych. Takie zapotrzebowanie wprost adresują producenci rozwiązania EDR czy SASE (Secure Access Service Edge), które upraszczają zarządzanie bezpieczeństwem. Należy jednak pamiętać, że gwarancją prawidłowego wdrożenia w mniejszych organizacjach jest korzystanie z rozwiązań oferowanych przez liderów rozwiązań cybersecurity oraz dodatkowe wsparcie kompetentnego operatora, który przeprowadzi organizację przez cały proces i będzie gwarantem skutecznego, a przede wszystkim bezpiecznie funkcjonującego systemu.