Mały biznes zapowiada cięcie kosztów

Dominika Masajło
26-10-2016, 22:00

Firmy z sektora MSP spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji finansowej. Dlatego ich priorytetem na najbliższy rok są oszczędności

Jakie nastroje panujące wśród polskich mikro-, małych i średnich przedsiębiorców w 2016 r. ? Jakie obawy związane z przyszłością ma biznes? Odpowiedzi na te pytania szukał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, przeprowadzając, na zlecenie Diners Club Polska, badanie kondycji polskich firm. W październikowej ankiecie udział wzięło 500 przedsiębiorców z działu usług (59 proc.), handlu (29 proc.) i produkcji (30 proc.). Oceniali oni obecną sytuację finansową firmy oraz przewidywali, jak zmieni się ona w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Ankietowani wymieniali także najważniejsze zadania, jakie stoją przed nimi w 2017 r.

Mniej optymistów

Wyniki? Podobnie jak w roku ubiegłym prawie połowa badanych (45 proc. wobec 49 proc. w 2015 r.) uważa, że koniunktura ich firmy jest dobra lub bardzo dobra. 12 proc. przedsiębiorców określa ją jako złą lub bardzo złą — to o 3 pkt. proc. więcej niż ubiegłej jesieni. Mimo że według większości ankietowanych obecna sytuacja mikrofirm jest korzystna, to przyszłość sektora widzą raczej w czarnych barwach. 39 proc. przedsiębiorców sądzi, że sytuacja firmy za rok będzie taka jak obecnie. Zdecydowanie spadła liczba optymistów, bo tylko 24 proc. badanych stwierdziło, że kondycja ich firmy się poprawi, podczas gdy w ubiegłym roku z nadzieją w przyszłość patrzyło 33 proc. ankietowanych.

— 23 proc. badanych przedsiębiorców wyraziło obawę, że sytuacja ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy się pogorszy. W 2015 r. pesymistycznie na przyszłość firmy spoglądało tylko niecałe 10 proc. badanych — zwraca uwagę Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska. Oprócz pesymizmu w 2016 r. wśród respondentów wzrosło też niezdecydowanie. Aż 14 proc. biznesmenów nie potrafiło przewidzieć, jak będzie wyglądać kondycja ich firmy w przyszłości. To o połowę więcej niż w ostatnim badaniu.

W poprzednim badaniu priorytetem było pozyskanie nowych klientów (61 proc.), w tym roku takie ambicje przejawiało ponadtrzykrotnie mniej przedsiębiorców (18 proc.). W kwestii chęci utrzymania obecnych klientów wyniki natomiast są podobne (26 proc. wobec 23 proc.). Co zatem jest głównym wyzwaniem na najbliższy rok? Przedsiębiorcy za cel stawiają sobie najczęściej ograniczenie kosztów — to priorytet dla aż 41 proc. ankietowanych. Dla porównania w 2015 r. zmniejszenie wydatków planowało jedynie 9 proc. firm.

— Cięcie kosztów nie musi oznaczać zwolnień pracowników. Redukcję etatów planuje 19 proc. firm, czyli tyle samo co jesienią 2015 r. Połowa przedsiębiorstw chce utrzymać zatrudnienie na niezmienionym poziomie, a 13 proc. zwiększy liczbę etatów. Aż 8 proc. badanych firm uważa to za priorytet na najbliższe 12 miesięcy — zauważa Katarzyna Fatyga.

Według niej, na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań, które mogą pomóc firmom w zminimalizowaniu kosztów bez konieczności redukcji pracowników.

— Odpowiednie systemy raportowania online tzw. e-konta nie wiążą się z kosztami, natomiast ich funkcjonalności mogą być dla przedsiębiorcy bardzo cenne. E-konto to dostęp do informacji o wszystkich bieżących i archiwalnych transakcjach oraz możliwość ściągania wyciągów i automatycznego tworzenia raportów pokazujących wartość obrotów i liczbę przeprowadzonych transakcji w podziale na dostawców, by przedsiębiorca łatwo zorientował się, gdzie wydatki mogłyby być mniejsze. Wprowadzenie płatności bezgotówkowych to natomiast szansa na eliminację kosztów obsługi gotówki i poprawę płynności — uważa Katarzyna Fatyga. 8 proc. przedsiębiorców za główne zadanie dla firmy uznało zwiększenie zatrudnienia. Co ciekawe, rok temu zwiększenia zatrudnienia nie planował żaden z ankietowanych.

Miało być lepiej

Jak firmy oceniają miniony rok? 51 proc. przedsiębiorców określa ostatnie 12 miesięcy jako udane dla firmy, natomiast 45 proc. ocenia je negatywnie. Jesienią 2015 r. firmy z sektora MSP stawiały przede wszystkim na pozyskanie nowych klientów lub utrzymanie obecnych. Ubiegłoroczny plan zrealizowało tylko 45 proc. firm, natomiast 30 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że nie udało im się osiągnąć zamierzonych celów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mały biznes zapowiada cięcie kosztów