Mamusia Adama Smitha a teoria ekonomii

„Kto gotował zupę dla Adama Smitha?” pyta ekonomistka Katerine Kielos. I słusznie. Z całą sympatią do kobiet, ekonomia jest męska, kierowana do mężczyzn i tworzona w dużej mierze przez mężczyzn.

 Tymczasem odpowiedź na pytanie o autora zupy dla Adama Smitha (to mamusia – jeśli ktoś nie wie) wprowadza do ekonomii czynnik kobiecy. Bez mamusi, nie byłoby zupy Adama Smitha, a na przykładzie zupy Adam Smith obrazował mechanizm niewidzialnej ręki rynku (towary na zupę ktoś musi przygotować, wyhodować, sprzedać, itd.).

Mamusia symbolizuje czynnik kobiecy, pozaracjonalny, który często jest zupełnie pomijany przez ekonomistów i speców od gospodarki. Bo w świecie nie chodzi tylko o dane, analizy, statystyki, a człowiek to nie tylko homo oeconomicus, jednostka racjonalna, kierująca się chęcią zysku. Rzeczywistość współczesnej gospodarki definiuje mnóstwo czynników miękkich, a człowiek kieruje się w dużej mierze emocjami (kto nie dał się złapać na fałszywe promocje!). Prowadzimy debaty o genie przedsiębiorczości czy genie dobrobytu, a zapominamy, że przedsiębiorczość i sukces są zdeterminowane w dużej mierze przez wychowanie człowieka. Dyskutujemy o racjonalności rocznego urlopu macierzyńskiego, a zapominamy o jakości społeczeństwa, które wyrośnie z mocniej dopieszczonych dzieci. Utyskujemy na brak ładu korporacyjnego, nie pamiętając, że zasady dobrej współpracy międzyludzkiej i uczciwość wynosi się z domu.

Dlatego dobrze byłoby patrzeć na dyskusję ekonomiczną i stanowione prawo nie tylko poprzez pryzmat doraźnych celów, ale też biorąc pod uwagę mądrze rozumiane efekty społeczne, zarówno w kwestii OFE, ochrony zdrowia i edukacji. Dobrze byłoby pamiętać, że człowiek to nie tylko maszynka do produkcji PKB, ale też osoba, która po pracy ma ochotę wypocząć, albo pobawić się z dziećmi. To drugie jest też ważne, dlatego coraz częściej obok PKB mierzymy wskaźnik zadowolenia społeczeństwa.

Dzień mamy to dobra okazja, żeby sobie przypomnieć o wszystkim, czego nie da się policzyć.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane