Mercedes notuje silny spadek zysku operacyjnego. Firma stawia na restrukturyzację i oszczędności

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-10-29 08:48

Koncern Mercedes-Benz poinformował, że jego zysk operacyjny w trzecim kwartale 2025 roku spadł o ponad dwie trzecie. Niemiecki producent samochodów mierzy się z rosnącą konkurencją w Chinach i USA, wysokimi kosztami restrukturyzacji oraz presją transformacji w kierunku elektromobilności.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W okresie od lipca do września2025 r. wynik przed odsetkami i podatkami (EBIT) wyniósł 750 mln euro, co oznacza spadek o 70 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Na rezultat istotny wpływ miały jednorazowe koszty restrukturyzacyjne, głównie związane z programem dobrowolnych odejść w Niemczech, który ruszył w kwietniu. Po ich uwzględnieniu zysk operacyjny grupy sięgnął 2,1 mld euro – o 17 proc. mniej niż rok wcześniej.

Restrukturyzacja i cięcia kosztów

Mercedes-Benz kontynuuje szeroko zakrojony program oszczędnościowy, który ma przynieść firmie 5 mld euro oszczędności do 2027 roku. Tylko w trzecim kwartale spółka poniosła 876 mln euro wydatków restrukturyzacyjnych, wobec 560 mln euro w poprzednim kwartale.

Firma utrzymała swoje prognozy finansowe na cały 2025 rok, ale ostrzegła, że otoczenie rynkowe pozostaje „wyjątkowo dynamiczne” i wymaga dalszej poprawy efektywności operacyjnej.

Trudne rynki: USA, Chiny i Europa

Mercedes zmaga się z wyzwaniami na wszystkich kluczowych rynkach. W Stanach Zjednoczonych presję wywierają cła i konkurencja ze strony lokalnych producentów, a w Chinach – największym rynku luksusowych samochodów na świecie – trwa zażarta wojna cenowa napędzana przez rodzimych producentów aut elektrycznych.

W efekcie sprzedaż Mercedesa w Chinach w trzecim kwartale spadła aż o 27 proc. Na europejskim rynku natomiast firma mierzy się z coraz surowszymi regulacjami emisyjnymi, które wymuszają przyspieszone przejście na pojazdy elektryczne, obniżając rentowność w segmencie premium.