Miejsce pracy przestało być punktem na mapie miasta

  • DI
opublikowano: 24-11-2021, 17:52

Tegoroczna edycja konkursu „Siła przyciągania” utwierdza w przekonaniu, że polski rynek pracy jest miejscem coraz bardziej świadomym, dojrzałym, a pracownik stoi w jego centrum. Uwaga pracodawców skupia się na pracowniku nie tylko w trakcie procesu rekrutacji, który musiał przybrać często formułę zdalną, ale w trakcie całego doświadczenia zawodowego.

Komentarz partnera merytorycznego konkursu

Pracodawcy, budując doświadczenie pracownika w ramach employee journey, mierzą się dziś z wyzwaniami przede wszystkim technologicznymi, ale też adaptacyjnymi. I choć wydawać się mogło, że w związku z pandemią i spodziewanym zwłaszcza na jej początku osłabieniem koniunktury gospodarczej uprzywilejowany rynek pracownika zniknie z horyzontu, tak się nie stało. Pracodawcy są świadomi, że wygrana w batalii o talenty (tj. zrekrutowanie i, co równie ważne, utrzymanie odpowiednich zasobów) ma wymiar strategiczny — od tego zależą sukces i pozycja rynkowa pracodawcy. To dlatego dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, pracownicy i ich dobrostan znajdują się w sercu firmy. Do codziennego słownika weszły dotąd odświętne określenia, takie jak: home office, praca hybrydowa, workation. Dlatego też w coraz większym stopniu ważne są dla pracodawców działania z obszaru Employer Brandingu, które wzmacniają zależności między dobrym samopoczuciem pracowników, dbaniem o zaangażowanie w sprawy społecznie istotne i realizacją wyników biznesowych, osiąganiem wymiernych efektów i budowaniem poczucia przynależności do środowiska danej organizacji. Dlaczego nowe wyzwania nie powinny pozostać bez wpływu na DNA pracodawców i dlaczego postanowiliśmy przyjrzeć się im z bliska?

Joanna Świerzyńska partner, dział doradztwa podatkowego, Deloitte
Joanna Świerzyńska partner, dział doradztwa podatkowego, Deloitte

Przede wszystkim zmieniły się oczekiwania wobec zespołów odpowiedzialnych w firmach za talenty. Zaczynają one wykraczać poza dotychczasową rolę wsparcia, partnera, doradcy HR. Jednym z obszarów kluczowych z perspektywy HR okazuje się szeroko pojęty digital: zarówno w zakresie dostępnych u pracodawcy narzędzi, jak i jeśli chodzi o umiejętności posługiwania się nimi. Trudno bowiem planować i zarządzać modelem pracy, który z powodów pandemii uległ istotnej zmianie. Wśród zgłoszonych projektów mogliśmy obserwować rozwiązania opierające się na platformach online i aplikacjach mobilnych w zdalnej realizacji zadań, mierzące się z takimi wyzwaniami jak praca zespołów rozproszonych, wdrożenie czy wsparcie rozwoju pracowników. Nagrodzone projekty w idealny sposób ilustrują kierunek zmian, jakie wskazał nasz tegoroczny raport „Global Human Capital Trends 2021” i są przykładem na to, że organizacje tworzące miejsca pracy, które aktywnie wykorzystują technologie cyfrowe, pozwalają zapewnić pracownikom wsparcie, pobudzają produktywność i wspierają zaangażowanie. Na uwagę zasługują projekty kierowane nie tylko do pracowników biurowych, ale i tych, którzy na co dzień nie wykonują pracy przy laptopie i z telefonem w ręku. Pracodawcy zadbali o to, by tacy pracownicy nie czuli się wykluczeni cyfrowo nie tylko z rynku pracy, ale też ze świata technologii w ogóle.

John Guziak partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego, Deloitte
John Guziak partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego, Deloitte

Analizując i oceniając nadesłane zgłoszenia konkursowe, zwróciliśmy uwagę, że obszary, takie jak budowanie lojalności i poczucia przynależności pracowników do organizacji, są niedoceniane przez pracodawców, którzy jak się wydaje, często nie dostrzegają ich istoty. W zdalnej czy nawet hybrydowej formule pracy aktywne angażowanie powinno wynikać z czegoś więcej niż z dotychczasowego poczucia komfortu i więzi. W jaki sposób dopasować cele działania pojedynczego pracownika do celów działania całej firmy? Trzeba pamiętać, że w budowaniu poczucia przynależności nie chodzi o zgodność poglądów czy przyjęcie jednego wzorca kulturowego. Przeciwnie, chodzi o podkreślenie różnorodności zespołów i ich członków w taki sposób, by zwiększyć ich zaangażowanie w realizację wspólnych zadań, umożliwić dyskusję, przedstawianie zróżnicowanych punktów widzenia i wypracowanie konsensusu. Może dlatego też i w kategorii Diversity & Inclusion wciąż mamy niedosyt, jeśli chodzi o liczbę zgłaszanych projektów.

Podsumowując: miejsce pracy przestało funkcjonować w naszej świadomości jako miejsce, w którym pracownicy wykonują swoją pracę. W dobie pracy zdalnej przestało być utożsamiane z konkretnym miejscem, lokalizacją, w której przebywają pracownicy. Jest ono tam, gdzie praca faktycznie się odbywa, czyli często w środowisku cyfrowym czy też w aplikacjach służących do współpracy i komunikacji, stosowanych przez pracowników realizujących powierzone obowiązki. Tematy związane z szeroko pojętym obszarem kapitału ludzkiego, employer brandingu czy marki pracodawcy przestają być w polu zainteresowań wyłącznie działów HR. W interesie całej organizacji leży, aby znalazły się na agendzie zarządów: przyszłość rynku pracy i pracownika wymaga bowiem zaangażowania całej organizacji, czego dowodzą tegoroczni laureaci konkursu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane