MŚP walczą o płynność finansową

opublikowano: 12-11-2020, 15:15

Zmniejszenie albo wstrzymanie zamówień, spadek marż, opóźnianie płatności – to wszystko destabilizuje przepływy finansowe w firmach.

Latem przedsiębiorcy mogli działać bez ograniczeń, więc gospodarka odbiła. Jednak teraz biznes znów musi wcisnąć hamulec. Liczba zachorowań na koronawirusa rośnie, pojawiają się kolejne obostrzenia, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, a na horyzoncie znów widmo pełnego lockdownu. Firma faktoringowa Bibby Financial Services sprawdziła, jak w tej sytuacji odnajdują się małe i średnie spółki. Okazuje się, że największym wyzwaniem dla 42 proc. z nich jest utrzymanie płynności finansowej. To efekt wielu widocznych w ostatnim czasie zjawisk, które destabilizują przepływy finansowe i prowadzą do problemów z płynnością.

Prewencja
Prewencja
– O płynność finansową warto dbać nie tylko w trudnych czasach, bo traci się ją tylko raz - mówi Jerzy Dąbrowski, prezes Bibby Financial Services.

– Co czwarty przedsiębiorca zmuszony był w ostatnich miesiącach do radzenia sobie ze zmniejszeniem lub wstrzymaniem zamówień przez klientów. Tak samo liczna grupa skarży się na spadek marż oraz konieczność negocjowania nowych warunków handlowych i cen. Problemem okazuje się też to, że podczas pandemii wszystko trwa dłużej – od płatności po przesyłanie dokumentów, a odbiorcy tłumaczą się pracą zdalną. Dlatego utrzymanie płynności finansowej stało się w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 największym wyzwaniem dla sektora MŚP – mówi Jerzy Dąbrowski, prezes Bibby Financial Services.

Z badania wynika, że kryzys dla wielu firm to dobry pretekst do opóźniania płatności. Aż 31 proc. przedsiębiorców uważa, że ich kontrahenci w ostatnim półroczu płacili gorzej albo bardziej nieregularnie. Na opóźnienia z płatnością skarży się przede wszystkim branża transportowa (40 proc. respondentów) oraz produkcyjna i usługowa (po 35 proc.).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane