Murapol skończył rok z rekordem sprzedaży

opublikowano: 07-01-2022, 08:53

W 2021 r. deweloper sprzedał 4532 lokale, z czego 2809 klientom detalicznym, a 1723 do funduszu PRS.

Wielkość sprzedaży mieszkań Murapolu na rynku pierwotnym potwierdza według spółki stabilność wyników operacyjnych w segmencie klientów detalicznych. Sprzedaż na rzecz instytucjonalnego wynajmu (PRS — private rented sector) nastąpiła w ramach współpracy z grupą Ares, międzynarodową grupą kapitałową, do której należy większościowy akcjonariusz Murapolu.

Źródła sukcesu:
Źródła sukcesu:
To, co nas wyróżnia, to nasz wysoce zintegrowany model biznesowy, szeroka dywersyfikacja geograficzna oraz dopasowanie oferty mieszkań do najszerszego i najbardziej chłonnego segmentu rynku — mówi Nikodem Iskra, prezes Murapolu.
materiały prasowe

W 2021 r. Murapol przekazał klientom klucze do 2926 mieszkań — to wynik zbliżony do tego z 2020 r., kiedy sprzedał ich 2922. W minionym roku wprowadził do oferty 3123 mieszkania i apartamenty inwestycyjne wobec 1843 rok wcześniej. Na koniec roku oferta Murapolu obejmowała ponad 2,8 tys. lokali mieszkalnych. Wprowadzone do sprzedaży w ubiegłym roku powstają obecnie w 15 projektach na terenie 11 miast, m.in. Krakowa, Wieliczki, Poznania, Gdańska, Wrocławia, Torunia, Łodzi, Gliwic i Warszawy.

Portfel projektów w budowie obejmował na koniec 2021 r. 6449 lokali w 14 miastach. W ramach tego portfela były też 1723 lokale, które zostały sprzedane na rzecz najmu instytucjonalnego.

Według Nikodema Iskry, prezesa Murapolu, wypracowane w 2021 r. wyniki operacyjne są dla firmy satysfakcjonujące i potwierdzają odporność przyjętego modelu operacyjnego na zawirowania gospodarcze.

— Chcę ponadto podkreślić, że podstawą dynamicznego rozwoju GK Murapol jest systemowa umiejętność i zdolność do odnawiania banku ziemi — na zakup gruntów w 2021 r. przeznaczyliśmy blisko 213 mln zł, zaś w rozpoczynającym się roku planujemy jeszcze bardziej zintensyfikować ten obszar — mówi Nikodem Iskra.

Na koniec 2021 r. Murapol dysponował aktywnym bankiem ziemi pod budowę ponad 20,5 tys. lokali, z czego prawie 5,2 tys. jest już w trakcie realizacji, a 15,4 tys. w przygotowaniu. Z puli 20,5 tys. lokali znajdujących się w banku ziemi, grunty zakupione lub zakontraktowane w 2021 r. pozwolą na budowę około 7,1 tys. lokali, z których około 5,4 tys. zostanie przeznaczonych dla klientów detalicznych, zaś około 1,7 tys. na rzecz segmentu PRS.

W ramach segmentu mieszkań na wynajem deweloper poszukuje gruntów komplementarnych względem banku ziemi pod projekty mieszkaniowe skierowane do klienta detalicznego. Dla projektów z segmentu PRS będzie bowiem możliwe wykorzystywanie działek, które w planie zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone pod zabudowę usługową z funkcją zamieszkania zbiorowego (w szczególności hotele czy akademiki) i wykluczają zabudowę mieszkaniową wielorodzinną.

Murapol zapowiada, że do połowy 2026 r. przygotuje 10 tys. lokali na rzecz PRS, które następnie będą wynajmowane za pośrednictwem platformy należącej do grupy Ares.

W listopadzie 2021 r. Murapol odwołał ofertę publiczną akcji na giełdzie. Powodem było pojawienie się nowego wariantu koronawirusa (omikron), co zwiększyło niepewność na rynkach.

Okiem eksperta
Segment PRS stwarza ciekawą alternatywę
Mateusz Mucha
menedżer DM Navigator

Murapol, podobnie jak inni deweloperzy, może zaliczyć ubiegły rok do bardzo udanych. Liczba lokali sprzedanych klientom indywidualnym wyniosła około 2,8 tys. i jest zaledwie o 3 proc. wyższa r/r, lecz do tej liczby należy też dodać około 1,7 tys. lokali sprzedanych do nowego dla grupy segmentu PRS. Z segmentem najmu instytucjonalnego sprzedaż przekracza 4,5 tys. lokali i oznacza około 66-procentową dynamikę wzrostu r/r. Murapol dosyć intensywnie inwestuje w segment PRS. Z perspektywy deweloperów jest to dodatkowe źródło popytu — ciekawa alternatywa przy rosnących stopach.

Dobrze w ujęciu rocznym wyglądają też inne parametry biznesowe — liczba przekazanych lokali na poziomie około 2,9 sztuk jest wysoka i niemal identyczna z wynikiem 2020 r. O tej liczbie decyduje jednak w istotnym stopniu harmonogram realizowanych projektów, a spółka pokazała w tym zakresie 41-procentowy wzrost r/r — do blisko 6,5 tys. lokali. Należy więc naturalnie oczekiwać wzrostu wyników finansowych dewelopera w przyszłych kwartałach, zakładając, że ubiegłoroczne turbulencje na rynku materiałów nie wpłyną negatywnie na marże.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane