Najnowocześniejsze silniki lotnicze współprojektowane są w Polsce

Materiał partnera EDC
opublikowano: 26-04-2018, 22:00

Każdego dnia tysiące samolotów pasażerskich, transportowych i dyspozycyjnych z silnikami, do których komponenty projektują m.in. polscy inżynierowie, porusza się w przestrzeni powietrznej naszego kraju. Część z nich należy do floty PLL LOT, inne obsługują lotnictwo dyspozycyjne z segmentu Business i General Aviation (BGA). 12 kwietnia 2018 r. do grupy bizjetów dołączył jeden z najnowocześniejszych samolotów w swojej klasie — HondaJet HA-420. Zamontowano w nim zaawansowane technologicznie silniki turboodrzutowe GE Honda HF120. Ta jednostka napędowa, podobnie jak inne znajdujące się w ok. 90 rodzajach samolotów na świecie, została zaprojektowana między innymi w warszawskim Engineering Design Center.

EDC powstało w 2000 r. jako partnerstwo publiczno-prywatne — wspólne przedsięwzięcie Instytutu Lotnictwa i General Electric Company Polska. Dziś to jedno z największych w Europie centrów projektowych, gdzie zespół ponad 1800 inżynierów wspólnie realizuje międzynarodowe projekty w obszarach technologicznych, takich jak lotnictwo, energetyka, transport oraz przemysł naftowy.

HondaJet HA-420 to jeden z najnowocześniejszych samolotów zaliczanych do
 klasy tzw. bizjetów (zdjęcie z lewej). W samolocie tym został 
zamontowany zaawansowany technologicznie silnik GE Honda HF120, który 
współprojektowali polscy inżynierowie z warszawskiego centrum 
inżynieryjnego EDC
Wyświetl galerię [1/2]

POLSKI AKCENT:

HondaJet HA-420 to jeden z najnowocześniejszych samolotów zaliczanych do klasy tzw. bizjetów (zdjęcie z lewej). W samolocie tym został zamontowany zaawansowany technologicznie silnik GE Honda HF120, który współprojektowali polscy inżynierowie z warszawskiego centrum inżynieryjnego EDC Fot. ARC

Najwięcej zatrudnionych inżynierów pracuje w obszarze Aviation, projektując, wspierając produkcję i eksploatację, testując oraz tworząc rozwiązania cyfrowe i druku 3D m.in. dla Airbusa, Leonardo Helicopters, Boeinga, czy wspomnianej Hondy. Pracownicy EDC wspierają najpopularniejsze silniki lotnicze, jak CFM56 i CF6, a także pracują z ich następcami: CFM International LEAP czy GEnx. W Centrum trwają również prace nad najnowszym turbośmigłowym silnikiem GE Catalyst, który w bardzo dużej części projektowany jest w EDC, także przy wykorzystaniu elementów drukowanych w 3D.

— Projektujemy także części silników dla prawie całego segmentu BGA, w tym współprojektowaliśmy silnik GE Honda HF120, dla HondyJet HA-420, który miał niedawno swoją polską „premierę” — mówi Piotr Wiatr, Business and General Aviation Section Manager.

Dzięki zaawansowanej technologii stworzonej w ramach GE Honda Aero Engines silniki znajdujące się w HA-420 umożliwiają przeloty na niedostępnych wcześniej pułapach przekraczających 13 000 km z prędkością przelotową dochodzącą nawet do 800 km/godz.

— W warszawskim biurze projektowym mamy doskonały know-how i wielki potencjał — mówi Marian Lubieniecki, dyrektor zarządzający General Electric Company Polska.
— GE postrzega EDC jako sprawdzonego partnera w realizacji projektów, które swoimi nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi wprowadzają nową jakość na dynamicznie zmieniającym się rynku usług lotniczych. A dzięki współpracy z Instytutem Lotnictwa mamy dostęp do laboratoriów, ogromnej wiedzy gromadzonej tutaj przez lata, a także możemy liczyć na kooperację z polskimi uczelniami technicznymi — dodaje.

EDC współpracuje wielopłaszczyznowo z uczelniami wyższymi, zapraszając studentów na praktyki, prowadząc wspólne projekty czy warsztaty. Co roku do Centrum trafia około 100 studentów na całoroczne płatne staże, w trakcie których realizują oni konkretne projekty przemysłowe. Wiele osób po kilku miesiącach zostaje w EDC na dobre.

— W moim zespole 40 proc. pracowników to byli stażyści — mówi Jakub Kaczorowski, który zajmuje się współpracą z uczelniami, a równocześnie jest liderem jednego z zespołów Baker Hughes, a GE Company, będącej częścią EDC dedykowaną przemysłowi wydobywczemu.

W Warszawie EDC współpracuje przede wszystkim z Politechniką Warszawską, głównie z wydziałami MEiL, Inżynierii Materiałowej, IChiP, Mechatroniki oraz SIMR. W ramach projektów z Akademią Górniczo-Hutniczą inżynierowie mają przede wszystkim kontakt z wydziałami zajmującymi się materiałami i technologiami oraz z wydziałami konstruktorskimi jak WiMR. Centrum współpracuje też z Politechniką Wrocławską oraz z wydziałami lotniczymi i materiałowymi Politechniki Rzeszowskiej . Na Politechnice Gdańskiej za sprawą EDC utworzony został kierunek zamawiany — Technologie Podwodne. Jeśli chodzi o niestandardowe działania dotyczące rozwoju naukowego, EDC uruchomiło kilkanaście doktoratów wdrożeniowych wśród swoich pracowników. Realizują oni projekty przemysłowe pod opieką uczelni technicznych i PAN.

— Centrum inżynieryjne takie jak nasze nie może żyć bez ekosystemu technologicznego, na jaki składają się uczelnie i instytuty badawcze. To między innymi właśnie dzięki tej współpracy mamy najlepszych ludzi, otrzymujemy ciekawe projekty i możemy projektować takie silniki, jak np. HF120. — podsumowuje Kaczorowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera EDC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Najnowocześniejsze silniki lotnicze współprojektowane są w Polsce