Nastroje niemieckich konsumentów spadają mimo lepszych prognoz gospodarczych

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-06-26 20:24

W lipcu nastroje niemieckich konsumentów ulegną pogorszeniu – wynika z najnowszego sondażu GfK i Norymberskiego Instytutu Decyzji Rynkowych (NIM). Choć poprawiają się oczekiwania dochodowe i gospodarcze, rosnąca gotowość do oszczędzania i niepewność co do przyszłości hamują konsumpcyjny optymizm.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wskaźnik nastrojów konsumenckich spadł w oszacowaniu na lipiec 2025 r. do -20,3 punktu z poziomu -20,0 punktu w poprzednim miesiącu, skorygowanym nieznacznie w dół. Tymczasem mediana prognoz ekonomistów sugerowała poprawę do poziomu -19,3 punktu.

Głównym czynnikiem spadku jest rosnąca skłonność do oszczędzania, która wzrosła o 3,9 punktu, osiągając poziom 13,9 punktu – najwyższy od ponad roku.

Oszczędności zamiast zakupów

Wysoki poziom gotowości do oszczędzania odzwierciedla utrzymującą się niepewność konsumentów, związaną m.in. z globalną sytuacją gospodarczą i nieprzewidywalną polityką handlową Stanów Zjednoczonych.

Zwiększona ostrożność Niemców może skutkować ograniczeniem wydatków konsumpcyjnych, co negatywnie wpływa na ogólne perspektywy wzrostu gospodarczego w kraju.

Dochody w górę, ale konsumpcja nadal w tyle

Pozytywnym sygnałem pozostaje jednak czwarty z rzędu wzrost oczekiwań dochodowych, które zwiększyły się o 2,4 punktu, osiągając poziom 12,8 punktu. Wzrost ten wynika z korzystnych porozumień płacowych oraz umiarkowanej inflacji.

Równocześnie oczekiwania ekonomiczne wzrosły o 7 punktów, osiągając 20,1 punktu – najwyższy poziom od początku wojny w Ukrainie. Optymizm ten związany jest z planowanym pakietem stymulacyjnym o wartości 500 miliardów euro, obejmującym inwestycje w obronność i infrastrukturę.