Producenci pojazdów sprawują monopolistyczną kontrolę nad danymi generowanymi przez pojazdy należące do europejskich konsumentów i firm - grzmią przedstawiciele rynku niezależnych dostawców części i usług motoryzacyjnych.
W związku z tym grupa przedstawicieli 10 niezależnych dostawców usług motoryzacyjnych wezwała przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen i kolegium komisarzy do pilnego opracowania przepisów sektorowych dotyczących dostępu do danych pojazdów.
Niezależni dostawcy zwracają uwagę, że większość nowoczesnych pojazdów jest podłączonych do sieci, do której dostęp mają w pierwszej kolejności producenci samochodów. Gromadzone w niej dane oferują ogromny potencjał bezpieczniejszej, inteligentniejszej i tańszej mobilności dla europejskich konsumentów i przedsiębiorstw. Jednakże - ich zdaniem - quasi-monopolowa kontrola danych pojazdów przez producentów utrudnia rozwój usług, które mogliby oferować niezależni usługodawcy. Ogranicza to innowacyjność i konkurencję, ograniczając wybór konsumentów i przedsiębiorstw, powodując wzrost cen i osłabiając konkurencyjną pozycję Europy na świecie.
Dostawcy podkreślają, że długo obiecywany plan Komisji Europejskiej dotyczący przepisów sektorowych dotyczących dostępu do danych, funkcji i zasobów w pojazdach jest potrzebny bardziej niż kiedykolwiek. Obowiązujące obecnie przepisy nie odnoszą się ani do quasi-monopolistycznej struktury rynku, ani do wymogów technicznych w przemyśle motoryzacyjnym, które mają na celu urzeczywistnienie sprawiedliwego dostępu do danych.
Eksperci podkreślają, że wspomniane działania są pilne ze względu na wchodzące w życie w lipcu 2024 r. nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa, potencjalnie prowadzące do stopniowego wyłączania jedynego niezależnego środka zdalnego dostępu do danych pojazdu [za pośrednictwem pokładowego portu diagnostycznego - przyp.red. ]
- Inwestycje w usługi oparte na danych generowanych w pojazdach wymagają stabilnego i przewidywalnego otoczenia biznesowego. Do stworzenia takiego środowiska potrzebne są regulacje sektorowe – mówi Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Przemysłu Motoryzacyjnego).
W apelu skierowanym do Komisji podkreślono, że UE musi pilnie zapewnić równy dostęp do danych pochodzących z pojazdów wszystkim uczestnikom rynku przez wprowadzenie przepisów sektorowych, które chronią wybór konsumentów i zachęcają do prawdziwej konkurencji oraz inwestycji w transformację cyfrową.
– Europa stoi przed wielką szansą. Dzięki nieograniczonemu i bezpiecznemu dostępowi do danych generowanych przez pojazdy firmy, które reprezentujemy mogą stworzyć wielką wartość w gospodarczym ekosystemie motoryzacji i mobilności. Brak odpowiednich regulacji spowoduje uderzenie w rdzeń także polskiej motoryzacji – producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz niezależne warsztaty. Jeśli przepisy regulujące omawianą kwestię nie zostaną opracowane czekają nas dalsze opóźnienia i erozja konkurencyjności w europejskiej motoryzacji – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
